Tuesday, May 31, 2016

April 2016: Beat the drum: Wishful beginnings



«Beat The Drum: Wishful Beginnings». Verk Produksjoner/Black Box Teater/ Teaterhuset Avant Garden/BIT Teatergarasjen. Av: Fredrik Hannestad, Saila Hyttinen, Tilo Hahn, Signe Becker, Solveig Laland Mohn, Håkon Mathias Vassvik, Per Platou, Anders Mossling, Espen Klouman Høiner, Pernille Mogensen, Camilla Eeg-Tverbakk, Jon Refsdal Moe og Agnes Gry.
KOMMENTAR: Banalitetsverksted.
TERNING: FIRE

Klisjé som minste felles multiplum

Nok en gang demonstrerer Verk Produksjoner at ett menneskes banalitet er et annets dype visdom. Og omvendt.

TEATER: Hvor skal en trekke grenser mellom allment, gjenkjennelig, velkjent, trivielt og intetsigende? Hvor skal en sette skillet mellom pretensjon og parodi på pretensjon, hvordan skal en definere forskjellen på inderlighet og ironisering over inderlighet? Når skal gjenbruk oppfattes som referanserikdom, sitat og henvisning, og når skal den sees som uoriginal, lettvint, billig? Når går løs struktur over til å bli strukturløs?
Klisjékaleidoskop
Et kjennetegn for de naivistisk-filosofiske prosjektene til Verk Produksjoner er at de både belyser og ser bort fra spørsmål som dem over. Kanskje kan en si at de anerkjenner slike problemstillinger, for så å forsøke å gjøre dem irrelevante. Det gjør de i sin form, særdeles løselig sammensatte klisjékaleidoskoper, kollasjer så uforpliktende forbundet at det i seg selv er en invitasjon ikke bare til subjektiv tolkning, men til synsing. Det gjør de i sitt innhold, med tematikk så utflytende at den i all sin vilje til livsdiskusjon er dømt til å framstå som overfladisk, vag, både når den utsettes for utøverens egen analyse og når utøveren gir slipp på den mens den fortsatt er uutforsket.
Vi kan oppsummere «Beat the Drum»-serien gjennom stikkord som «individets plass», «samfunnsansvaret», «kunstens rolle i menneskets liv», «kunstens rolle i samfunnet», «gode og vanskelige aspekter ved tilværelsen». Som allerede antydet, er gjenbruk et omfattende virkemiddel, og det gjelder både gjenbruk fra egne oppsetninger - av stilelementer, erfaringer, narrative virkemidler, spørsmål og svar - og fra populærkultur generelt, ditto. Vil en, kan en ha moro av å bruke «Wishful Beginnings» som utgangspunkt for hipstermarkør-bingo.
Sum av øyeblikk
Det er ofte enkelt, nærmest altfor enkelt, å gjøre seg vittig på Verk Produksjoners bekostning. Det er like lett å bruke kompaniets egne ord mot dem, en naturlig konsekvens av at langt fra alle refleksjoner framstår som reflekterte. Til gjengjeld er det vanskelig å beskrive deres arbeid uten selv å ta klisjeer i bruk. Verk kombinerer høyt og lavt, smått og stort, amatørisme og profesjonalitet. I bagateller finner de sine metaforer for de store spørsmål, gjennom sine store spørsmål uttrykker de bagateller.
«Summen er større enn de enkelte bestanddelene», heter det gjerne.  Hver gang jeg har sett forestillinger skapt av Verk Produksjoner har jeg tenkt det motsatte, at her finnes øyeblikk som i seg selv er langt større enn helheten. Slik er det også i «Wishful Beginnings». Nesten uten unntak er de av forestillingens scener som virker sterkest på undertegnede uten uttalt tekst, bilder som får stå for seg. Også i disse er det velkjente utbredt, men de har likevel virkning. Tekstpartiene, på den andre siden, virker - på meg - jevnt over både overforklarte og utilstrekkelige, ofte samtidig. Denne reaksjonen er, selvfølgelig, subjektiv. Hva en oppfatter som ny innsikt avhenger nødvendigvis av hva en har tenkt fra før. Hva en anser som relevant, kommer like selvfølgelig an på hva en selv ønsker å vektlegge. Men kanskje kan en likevel se denne reaksjonen, og andre, beslektede reaksjoner, som tilsiktet, eller i alle fall som noen av mange tilsiktet mulige reaksjoner. Ønsket om å la tilskueren ta del i forestillingen gjennom å danne seg sine egne tanker om den er uansett uomtvistelig.

Premieren fant sted på Black Box Teater 6. april 2016.

No comments:

Post a Comment