«I cloni». Lisa Lie/Pony of No Return/Black Box Teater. Av:
Lisa Lie og ensemblet. Med: Ivar Furre Aam, Kenneth Homstad, Helga
Kristine Edvindsen, Lisa Lie og Sissel Lie. Regi: Lisa Lie.
Oppfinnsom uvirkelighet.
TERNING: FEM
Lisa Lie og Pony of No Return åpner assosiasjonsrom i
assosiasjonsrom
Surrealistisk forundringspakke
TEATER: Fire mennesker - Ivar Furre Aam,
Kenneth Homstad, Helga Kristine Edvindsen og Lisa Lie - ligger sammenfiltret i
en klynge på gulvet. I et sidetelt sitter Sissel Lie og steker
krumkaker. Statist, kalles hun av kompaniet. Slik åpner «I cloni», og
snart skal den gå videre inn i absurditeten.
Labyrint av rom
Noen av sekvensene er det lett å finne ord for, som regel
ord som vanligvis ikke hører sammen. Flere kan minne om malerier av Goya, slik
de ville sett ut om de ble gjendiktet av Monty Python. Noen kan gi følelsen av
å være invitert inn i et annet menneskes feberfantasi. Andre unnslipper
definisjoner helt og holdent. Størst utbytte av «I cloni» får nok den som er
villig til å la dem gjøre det, som aksepterer å gå inn i fantasifrihet, i lydopplevelser
og bilder, og bare godta at det som skjer, det skjer. Det finnes sammenhenger
her, noen klare, noen mer obskure, men dette er mindre en oppsetning for
analyse enn for opplevelse og egen meddiktning. «I cloni» åpner
assosiasjonsrom, og så nye assosiasjonsrom inni assosiasjonsrommene.
Lydeffektene bygger egne rom inni dem igjen, men oppsetningen blir ikke lenge
nok i noen av dem til at tilskueren kan kalle dem kjente. Stadig tar «I cloni»
nye retninger. Brått punkterer den sine egne stemninger og får tilskueren til å
revurdere det som allerede er blitt vist. Surrealisme glir over i
konkretisering og konkretisering glir over i surrealisme, latter i vantro og
vantro i latter. Deler er ordløse, deler ordrike.
Sanselig død
En handling? Et riss av det, i alle fall. Rammeverket for «I
cloni» er et slags mellomstadium mellom liv og død, eller kanskje en skal kalle
det en samling tankesprang om å leve i døden, en eksistens i en vekseltilstand
der en på en og samme tid er levende og død. Helga Kristine Edvindsen forteller
oss i alle fall om måten hun døde, og som et slags medium mottar hun budskap
fra de levende i publikum. Er det noen som vil ha noe å drikke? Hun kan føle at
noen vil ha noe å drikke. Om dette er døden, er det en sanselig livssulten død.
Døden spiser appelsiner og drikker te, døden får aldri nok te, og de døde
fantaserer om seksuelle møter. Det er en tilstand av oppfinnsom uvirkelighet, lekne
bevissthetsoverskridelser. «I cloni» er en forundringspakke som fortsetter å
vekke undring etter at den er åpnet.
Premieren fant sted på Black Box Teater 21. april.
No comments:
Post a Comment