«Herr Marmelade». Det Norske Teatret. Av: Noah Haidle,
oversatt av Gunstein Bakke. Med: Sara Khorami, Ola G. Furuseth, Ulrikke Hansen
Døvigen, Rolf Kristian Larsen, Heidi Toini, Amell Basic, Espen Reboli Bjerke. Regi:
Glenn André Kaada.
Morbid morskap.
TERNING: FEM
Barndom med brodd
Harmløs er ikke moroa i Det Norske Teatrets «Herr
Marmelade».
TEATER: «Herr Marmelade» er humor som stadig veksler
mellom det lekne og det ubehagelige. I hovedsak klarer Haidles tekst og
Kaadas regi å balansere virkemidlene. En og annen gang kan en mene at det sporer
av, og blir for mye, for smakløst, for voldsomt, for teit. Men det er et poeng:
Lucys barndom sporer også av, også den er for mye, for smakløs, for
voldsom og for teit.
Dobbel satire
Sara Khorami spiller bråmoden fireåring, Rolf Kristian
Larsen suicidal femåring. Begge gjør det med en fascinerende utporsjonert
blanding av voksne og barnlige trekk og gester. Både Lucy og Larry tilhører,
hver på sitt vis, dysfunksjonelle familier. Larry har en eldre stebror som
banker ham (Amell Basic). Lucy har en mor som stort sett er ute (Ulrikke Hansen
Døvigen), en barnevakt som sluntrer unna (Heidi Toini), og to fantasivenner,
Herr Marmelade (Ola G. Furuseth) og hans hundsede assistent (Espen Reboli
Bjerke). Faren dro da Lucy var to, og en kan undres: Hvor mye husker en
fireåring fra to år tilbake? Har hun kontakt med faren? Hva har moren fortalt?
Er han modellen for den sadistisk manipulerende, kokainsniffende og
arbeidsnarkomane Herr Marmelade som hun er så opptatt av å gjøre til lags? Eller
er han basert på personer Lucy ser på TV når TV er hennes eneste selskap? Dette
røper «Herr Marmelade» ikke. Denne åpenheten gir teaterstykket dets doble
satiriske virkning. Det blir barsk parodi på populærkulturens fråtsing i vold,
sex og manipulasjon, og røff harselas over voksnes naive tro på at barn -
uansett hva de utsettes for, og uansett hva de utsetter hverandre for - er
uskyldige vesener. «Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør»-foreldreskapet får en
kraftig smekk.
Lek og konsekvenser
Ideen om barneleken som et trygt rom for utvikling og
utprøving strekkes og vris i «Herr Marmelade». På ett nivå er Lucy og
Larrys lek en måte de kan teste ut grenser uten at det får egentlige
konsekvenser. Ingen dør, ikke egentlig. Ingen doper seg, ikke egentlig. Ingen
blir gravide, ikke egentlig. Ingen dreper, ikke egentlig. På et annet nivå er
de selv eksempler på at også lek har konsekvenser. Det finnes ikke trygghet i
Lucys og Larrys liv, i Lucy og Larrys lek, i Lucy og Larrys fantasier. Bare
angst og misbruk. Den psykiske og fysiske volden Herr Marmelade bruker mot sin
assistent, og etter hvert også Lucy, gjenspeiler barnets frykt, barnets angst,
barnets altfor utviklede forståelse for mellommenneskelig maktspill. Ikke bare
barnets, heller. I en forkledning av barnelek avdekker «Herr Marmelade» også de
mekanismer som gjør at voksne fortsetter å leve i voldelige forhold, de
forhandlinger som finner sted mellom en partner som vil gjøre alt for å gjøre
den andre fornøyd og en partner som vil gjøre alt for å kontrollere den andre.
Den viser hvordan rollene slike partnere imellom kan skifte når omstendigheter
og maktbalanse skifter.
Premieren fant sted på Det Norske Teatret 9. april. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 13. april.
No comments:
Post a Comment