«Cora og friheten». Nord-Trøndelag Teater og Trøndelag
Teater. Av: Jorun Thørring. Med: Janne Kokkin, Wenche
Strømdahl og Liv Hege Nylund. Regi: Rita Abrahamsen.
Selvanalyserende polemikk.
TERNING: FIRE
Hennes kamp
«Cora og friheten» er diskusjonsteater om kvinnelivet mellom
hverdagskrav og kunstnerkall.
TEATER: Cora Sandel, Sara Fabricius og Alberte
Selmer møtes i «Cora og friheten»: En forfatter, personen før pseudonymet, og
hennes dels selvbiografiske romanfigur. Er de samme person i ulike faser? Cora
insisterer på nei. Alberte undres og anklager. Sara blir bindeleddet. Tilskueren
kan undres på hvor mye av hennes som finnes i Alberte, og hvor mye av henne
Cora har beholdt i seg.
Subjektiv sannhet
«Cora og friheten» er en teaterforestilling om
minnets og fortolkningens upålitelighet. Men mest handler det om kvinnelivet mellom
hverdagskrav og kunstnerkall. Om ikke å mestre balansen mellom levd liv med
andre mennesker og frihet til å skape for seg selv. Dette er en diskusjon vi
kjenner fra Ibsen, så vel som fra Knausgård. «Cora og friheten» anerkjenner
innflytelse fra førstnevnte og skriver seg inn i flere av debattene etter
sistnevnte. Det kildemateriale som er gitt størst plass, er naturligvis likevel
romanene om Alberte. «Cora og friheten» handler om en kvinne som analyserer seg
selv, og er samtidig en tekst som analyserer seg selv. Deler av det som blir
uttrykt hadde stått seg på å forbli undertekst. Et utvalg forslitte
språkbilder, som «tungt lodd», «kjempet som en løve» og «kors å bære», kunne
også med fordel vært redigert ut.
Konflikt
Tekst direkte fra boksidene er innvevd i Jorun
Thørrings idédebatterende tekst. Språklige ekkoer understreker fellesskap og
konflikter. Framføringsstilen Rita Abrahamsen har
valgt til forestillingen forsterker sistnevnte, det anstrengte og ubekvemme
mellom kvinnene. Dette er spill som legger vekt på polemisk diskusjon, med deklamatoriske
erklæringer, kraftig betonte håndgester og avmålt fysisk avstand mellom
aktørene.
Scenografiens rene former, skapt av Åse
Hegrenes, opplyses av Geir Ola Brattaker for å lede tilskueren til Paris og til
Nordens Paris, førstnevnte med store innslag av hvitt, sistnevnte med grønnlig
nordlysetteraping.
Premieren fant sted på Nord-Trøndelag Teater 16. april. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen på Dampsaga Kulturhus i Steinkjer 18. april.
No comments:
Post a Comment