«Underlandet». Den Nationale Scene. Av: Jennifer Haley,
oversatt av Victoria H. Meirik. Med: Siren Jørgensen, Bjørn
Willberg Andersen, Jon Ketil Johnsen, Kamilla Grønli Hartvig, Ole Martin Nilsen
Aune. Regi: Victoria H. Meirik.
Det virkelige i det virtuelle.
TERNING: FEM
I sine fantasiers nett
I form og innhold er «Underlandet» teater på tvers av
virkelighetsnivåer.
TEATER: Tidspunktet er noen år inn i framtiden. Menneskene
lever stadig større deler av sine liv på nett. Sims, alias Papa (Bjørn Willberg
Andersen) selger tilgang til en virtuell pedofil splatter-fantasi. Politietterforskeren
Morris (Siren Jørgensen) undersøker om han bryter eller har brutt noen lover.
Idédiskusjon
«Underlandet» er dels science fiction-fabel og dels
cyber-mysterium, men mest er det moralfilosofisk idéteater. Selve
etterforskningen er, for Morris og for oppsetningen, underordnet diskusjonen om
grenser i det virtuelt levde livet. Hvor, når, hvordan går internetts
tankefrihet over i internetts tankekontroll? Bør fantasilivet reguleres av
myndighetene? Bør fantasilivet gjøres til kommersiell vare? Bør egne juridiske
lover gjelde i rom der naturlover ikke gjelder?
Teksten har en tendens til å overforklare sine
argumentasjonsrekker, og til tross for at skuespillerne gir sine rollefigurer emosjonelt
komplekse uttrykk, står oppsetningen av og til i fare for å bli mer av en
iscenesatt diskusjon enn et levende drama. Men samtidig er dette diskusjoner
med høy temperatur og høy relevans også for vår samtids samfunnsdebatt. Utenfor
teatret har disse diskusjonene ikke nådd sine ferdige konklusjoner, og Meirik
lar seg ikke friste til å gi for fullstendige konklusjoner i teateroppsetningen
heller. Som Iris opptrer dessuten Kamilla Grønli Hartvig som en slags
skrekkvisjon av Alice i Eventyrland, et seksuelt tilgjengelig barn som kan
drepes, tilsynelatende uten konsekvenser. Scenene hun er delaktig i, er de som
kommer nærmest «show, don’t tell»-læresetningen, urovekkende på et annet nivå
enn de mer intellektualiserte duellene.
Frodig
På mange vis kan «Underlandet» sies å være en moderne parallell
til «Vildanden», med nåtidsversjoner av flere sentrale elementer: Barnet er igjen
en bruksgjenstand for voksnes selvsentrerte behov. Forholdet mellom fantasi og
virkelighet, illusjon og løgn er igjen tema for identitetsstyrende debatter. Dragkampen
om definisjonsmakten går igjen mellom en selvrettferdig moralist, en selvrettferdig
relativist og en skuffet drømmer som foretrekker fantasien for virkeligheten.
Det frirom en ser som en alternativ fantasiverden uten konsekvenser -
mørkeloftet, gjemmestedet - blir åsted for det verst tenkelige.
De grunnleggende motsetningene i stykket - mellom naturgitt
og menneskeskapt, konkret og imaginært, - gjenspeiles også i Katja Ebbel
Fredriksens scenografi. Som seg hør og bør er den i stor grad digitalt basert,
med videobilder av Nils Fridén gjengitt på en krummet hvitskjerm rundt aktørene,
men den inneholder også et gedigent frodig flerlags blomsterflor som viser at
noen ganger kan det kunstig skapte gi like sanselige inntrykk som det ekte.
Premieren fant sted på Den Nationale Scene 16. april 2016. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 22. april.
No comments:
Post a Comment