«Det er bedre å kappe det av enn å gå gjennom livet».
Trøndelag Teater. Av: Lisa Lie, dramatisert av Ole Johan Skjelbred og Elisabeth
Egseth Hansen. Med: Hildegunn Eggen, Kathrine Thorborg
Johansen og Karl-Vidar Lende. Regi: Ole Johan Skjelbred.
Ironisk provokasjon.
TERNING: FIRE
Eventyrdystopier møter moderne vrengebilder i en skrudd
skrekkvisjon av livets gang
Mytenes morbide side
TEATER: En gang var Rød (Kathrine Thorborg Johansen) og Snø
(Karl-Vidar Lende) siamesiske tvillinger. De ble skilt. Rød vokste opp hos
bestemoren, Dø (Hildegunn Eggen), som nå enten er død eller fantaserer om å
være det. Snø vokste opp som sexslave.
Raske referanser
Referansene går vidt, og noen ganger dypt, skjønt de avgis i
et slikt tempo at sammenhengen kan glippe: Eventyr, Platon, vampyrer, reklame,
norsk helsevesen, tvilsomme helseråd, norrøn og gresk mytologi, Bibelen og
Hitchcock, Shakira, Prince, Peter Pan, middelalderhistorie, Margit Sandemo,
psykiatriske diagnoser og psykoanalyse, barneleker og barneregler, pornografi
av det mest perverterte slaget, religiøse rekrutteringsmetoder, vår samtids
politiske retorikk, Mozart og Salieri, Thomas Piketty, B-filmer, Terje Vigen,
mer, mer, mer. Kontekst er her likevel. «Det er bedre...» knytter seg mot
mytemakeri, moderne og tradisjonelt. Moralformaningene vies både indre og ytre
trusler.
Dette er en beskrivelse som nok kunne brukes om det meste av
Lisa Lie, men nå er det ekstra sant. «Det er bedre…» legger større vekt på
frykt og fremmedgjøring, enn på de (makabre) vittigheter som peprer teksten. Tabuord
og groteskerier er her mange av, men oppsetningen forholder seg ironisk til
provokasjonene. Framføringstonen som er valgt er distansert, tekstlevering så
rask at mer subtile ordspill kan gå tapt.
Helhet?
Tittelens «det», altså det som skal kappes av, kan vise til
tvillingen, til kreftsykdommen, til angsten, til kroppsdeler, til drømmer, og
enda mer, det blir til et slags samlebegrep for alle problemer i livet, de som
bør fjernes for å oppnå perfeksjon. For perfeksjon er målet, perfeksjon og
helhet, og denne, skal vi tro Platon, og Rød, oppnås enklest gjennom å finne
sin andre (bedre) halvdel gjennom kjærligheten. Snø er ikke helt med på dette.
Scenografien er en overgrodd eventyrskog av hår (Skjelbred).
I fysisk framtoning har Eggens bestemor, så vel som Johansens Rød og Lendes Snø
noe av ulven over seg. Kostymefargene er livets dans-klassikerne svart, rødt,
hvitt. Det er neppe tilfeldig. Generasjoners gang og undergang, fødsel, sex og
død, er grunnmotiver.
Premieren var på Trøndelag Teater 15. april. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 19. april.
No comments:
Post a Comment