«Mysterier». Av: Calixto Bieito etter Knut Hamsun. Med: Jan
Gunnar Røise, Jan Sælid, Andrea Bræin Hovig, Heidi Goldmann, Håkon
Ramstad, Anne Krigsvoll, Nils Golberg Mulvik, Per Christian Ellefsen, Per
Frisch, Ellen Horn, Marian Saastad Ottesen og Mariann Hole. Regi:
Calixto Bieito.
Deilig bergtatt.
TERNING: SEKS.
Den ene lystige bitterhet etter den andre
Sjelelivet lever og beveges og veksler i Calixto Bieitos
kraftfulle «Mysterier».
TEATER: Informasjonsrik, detaljert, ekspressiv,
innsiktsfull. Bieitos tekstdramatisering og regi lar metafor gli over i
parallell virkelighet og parallell virkelighet gli over i metafor. Han knytter
forbindelseslinjer på tvers av bevissthetsplan, tidsplan, stedsplan. Gjennom simultanhandlinger
og speilvirkninger settes tilskueren raskt i en tilstand av mottagelighet,
stilt åpen for det mystiske, det store og sære og vidunderlige.
Forestilling om å leve
Den gulkledde Nagel ankommer den lille byen. Ord for ord er
åpningsmonologen den tekst som åpner Hamsuns roman. Jan Gunnar Røise framfører
den, og etablerer Nagel som et slags forfatterens andre jeg. En
selvpsykologiserende posør, rykket ut av sitt livs sammenheng. På Røise er det
for øvrig bare frakken som er gul, slik Martha Gudes hår på Heidi Goldmanns
hode heller ikke er hvitt, selv om ordene, også nå, forteller oss at slik er
det. Sceniske tekstmotsigelser som disse varsler at i denne historien kan en
ikke tro alt en hører eller alt en ser. «Mysterier» er en fortelling i bevegelse,
slik Nagel er en sjel i bevegelse. Konsekvent inkonsekvent, rasjonelt ustabil,
vennligsinnet destruktiv. Røise uttrykker komplekst alle Nagels motsetninger,
søkende, utprøvende, mangfoldig, sammenhengende. Han turer vitalt gjennom
sammenbrudd og sammenlappingsforsøk, han prøver desperat å balansere livssult
og dødstørst, dødsangst og livslede. Han er observant og han er forblindet, han
er full og han er tom.
Han omgis av sterke ensembleprestasjoner. Hver skikkelse har
individuelt særpreg, samtidig som sider av hovedpersonen speiles i dem alle. I
ulike personer er det seksuelt anstrengte gitt ulike uttrykk, former
av frustrasjon, undertrykkelse og fiksering.
Moderne åndsliv
Calixto Bieito utnytter teatrets mange simultane
kommunikasjonsmuligheter, dets dobbelt-, trippel-, kvadruppelkommunikasjon. Han
har dessuten fordelt fortellerpassasjer fra Hamsuns roman mellom skuespillerne,
og slik gjort dem til ulike sider av splittelsen i Hamsun og i Nagel. Anne
Krigsvoll spiller med sordin. Ordpoesiens musikalitet, melankoliens nervøsitet,
kommer til uttrykk i hennes doktorfrue, i en framtoning som fort kan få en til
å tenke på Munchs svartkledde kvinner. Bieitos teater er i det hele tatt et visuelt
bevisst, symbolrikt og referanserikt teater, der forståelsesnivåene ligger
lagvis også i det synlige. Rebecca Ringst har konstruert en lagerromaktig
dreibar multistruktur i flere etasjer. Den er by, den er sjel, og både i byen
og i sjelen står der alltid noen og lytter, alltid noen som ser. Ingenting
unnslipper oppmerksomheten, men ikke alle forstår alt de ser. Nagels hotellrom
- 1892-riktig innredet - utgjør det største og tilsynelatende mest realistiske
enkeltrommet, men heller ikke dette er konstant. Ringsts struktur billedlegger
det ubevisste sjeleliv mange avkroker og underfulle dyp, den konkretiserer
abstraksjoner og er med på å gjøre digresjoner til nye kjerner.
No comments:
Post a Comment