«Pink Cloud Effect». Stenby, Sirgmets og Bieksaite, Black
Box Teater/Oslo Internasjonale Teaterfestival. Av, med og regi: Kjersti Aas
Stenby, Marit Sirgmets og Simona Bieksaite.
Glossy grimt.
TERNING: FEM
Skybrudd fra en rosa sky
Overflaten er glossy, underlaget grelt, i «Pink Cloud
Effect».
TEATER: «Pink Cloud Effect» er et begrep fra amerikansk rusbehandling.
Det viser til en euforisk tro på egen mestring, med tilhørende svekket
vurderingsevne og forhøyet risiko for tilbakefall. I teateroppsetningen «Pink
Cloud Effect» kommer rusen (mest) av bekreftelser, forsikringer om hvor
attråverdig, talentfull, glamorøs og populær en er. Men med bekreftelsesbehov
følger, uunngåelig, forventninger, og med forventninger følger, nesten like
uunngåelig, risikoen for og følelsen av å mislykkes.
Rivalinner
Skuespillerne - Kjersti Aas Stenby og Marit Sirgmets i
badetøy og med rennende øyesminke, Simona Bieksaite i shorts og kort t-skjorte -
framstiller utad vellykkede kvinner. Stenby og Sirgmets har de mest
framtredende rollene, i en slags alfakvinnne-på-catwalken-konkurranse med
posering og posisjonering, mens Bieksaite opptrer i en tilretteleggerfunksjon
(i flere av scenene en fascinerende kontrast).
All tekst er hentet fra såpeoperaer, reality-tv og diskusjonsfora
på internett. Amerikanske, alt sammen, etter språk og holdninger å dømme. Uttrykket
er lett, luftig, som de ballonger som ligger strødd over scenen, men det er også
sint og satirisk. Satiren går utover både det lette, luftige og sinte - og det
som ligger bak. Som ballongene (eller er det oppblåste kondomer?), tar «Pink
Cloud Effect» etter hvert fart, letter og flyr.
Omslag
Overflaten er altså glossy, men allerede i startscenen
finnes markører på at bildet ikke stemmer, og disse blir stadig flere. Tenk på
en motebladforside der modellen har fått påtegnet Hitler-bart og Groucho
Marx-øyenbryn i tusj. Poenget blir tidlig tydelig, og en stund er variasjoner
over det oppsetningens motiv. Det er morsomt, tidsriktig, og med megetsigende
visuelle metaforer, men likevel noe selvrepeterende. Rundt førti minutter inn
kommer omslaget. Glossen mister glans og rusens styggere sider gis uttrykk.
Anmeldelsen er skrevet ut fra visning under Oslo Internasjonale Teaterfestival, 15. mars 2016.
No comments:
Post a Comment