«Märtha: The Musical». Latter. Av: Vemund Vik (tekst og
musikk), Christopher Pahle (tekst) og Martin Zimmer (tekst). Med: Cecilie
Steinmann Neess, Espen Beranek Holm, Jakob Schøyen Andersen, Olli Wermskog,
Sofie Bjerketvedt m.fl. Regi: Vemund Vik. Musikalsk ledelse: Erik Clausen.
Gøyal og glad.
TERNING: FEM
Søt, ikke syrlig
Om Disney hadde prøvd seg på satire,
kunne resultatet blitt omtrent som «Märtha: The Musical».
MUSIKAL: Skurker er slemme, helter
naive. Folket er bortskjemt, og alle mennesker er spesielle. Mest spesiell av
alle er Märtha (Cecilie Steinmann Neess), tronarvingen (jada) som kan kommunisere
med engler, hester, krabber og til og med selverklært geniale
renessansemennesker (ridder Ari spilles av Olli Wermskog) og tørt resonnerende
brødre (Mathias Luppichini spiller både Bror Prinsen og en talkshow-vert
TV2-seere vil dra kjensel på).
Godlynt
Lyder det slemt? Det er det ikke. Så
godlynt er harselasen at den godt kan kalles harmløs. Så snill er den at det
blir feil å kalle det satire. Kontroversielt er det ikke. «Märtha: The Musical»
spiller på gjenkjennelighet, med humørfylte stereotyper som dels skylder sitt
til Disney, dels til kjendisblader. Strengest er Vik & co mot en oppdiktet
skikkelse, professor Kelvin (Espen Beranek Holm), og en gruppe navnløse hetsere
og nett-troll (her for tydelighetens skyld utstyrt med haler).
Ønsket om å høre sangprestasjoner bør
ikke være en hovedårsak til å gå for å se «Märtha: The Musical», heller ikke ønsket
om å se danseferdigheter. Dette er en humormusikal med vekt på de første fem bokstavene.
Det er snakk om humor med humør, vittigheter med varme. Fleipen er folkelig
inkluderende, raus og vennligsinnet, både når den rettes mot alternativ-miljøet
og mot etablissementet. «Märtha» ironiserer over ideen om at alle mennesker må
finne sin egen sannhet («det er sant hvis du synes det er sant»), men den samme
ideen hylles også langt på vei.
Sjarmerende
Cecilie Steinmann Neess er en ekspressiv
sjarmbombe som den sjokkrosa antrukkede prinsessen, som fører seg med
tegnefilm-holdte armer og emosjonelle eksesser. Alle hennes følelsesutbrudd
uttrykkes gjennom store gester og store bokstaver. Ingen er vel så blid som
hennes Märtha, ingen er vel så velmenende, og ingen kan vel heller bli så
såret. Jakob Schøyen Andersen, som spiller ulykkelig forelsket hest, må vi også
få se langt mer av på norske scener. Han framstår med sans for timing,
og evne til å uttrykke mye gjennom lite.
Andrea Austdahl står ansvarlig for
kostymedesign og scenografi. Begge deler kan tyde på inspirasjon fra My Little
Pony, Barbie-tilbehør og, igjen, Disneys prinsessefilmer.
Premieren var på Latter 28. januar 2016.
No comments:
Post a Comment