«Den stundesløse». Nationaltheatret. Av: Ludvig Holberg.
Med: Henrik Rafaelsen, Tone Mostraum, Andrine Sæther, Ågot
Sendstad, Heidi Goldmann, Espen Alknes, Jonas Strand Gravli, Kyrre Hellum,
Thorbjørn Harr og Mathias Halvorsen (pianist). Regi: Laurent Chétouane.
Tekstforskende tålmodighetsprøve.
TERNING: TRE
Konsept: Kunstighet
Når Nationaltheatret nå setter opp «Den stundesløse» omfavnes
ikke bare det oppkonstruerte. Det dyrkes.
TEATER: Distansering er en dyd, i Laurent Chétouanes «Den
stundesløse». Forestillingen forsøker ikke å skjule Holberg-tekstens logiske
brister, skikkelsenes mangel på troverdighet, handlinger og personers kunstighet
eller konstruerte intrigemakeri.
Tvert imot. Alt dette framheves, ja, det granskes, avsløres
og utstilles.
Tålmodighetsprøve
At Chétouane inntar en tekstlig utforskende posisjon burde
ikke overraske dem som har sett hans versjoner av Shakespeares «Sonetter»,
Ibsens «Et dukkehjem» og Molières «Misantropen» på ulike
Nationaltheatret-scener.
«Den stundesløse» virker langt seigere, men det henger
sammen med materialets eget uttrykk og særheter. Oppsetningen er en
teaterforestilling for spesielt interesserte, men også for spesielt
interesserte kan den være en tålmodighetsprøve. Ikke bare fordi der går tre og
en halv time fra start til slutt. Enda mer fordi den holder et letargisk
langsomt tempo. Særlig kan tiden fram mot pause oppleves som utmattende sakte.
Den tilskuer som skal få utbytte av forestillingen er nødt
til å akseptere dette. Det tar den tida det tar. Som Vielgeschrey (Henrik
Rafaelsen) må vi lære oss ikke å stresse, for først når en finner seg i kjedsomheten,
belønnes en av komikk. Da blir karakterhumoren til gjengjeld stadig mer åpenbar.
Rastløshet
Skuespillerne opptrer - lenge - med en ventende rastløshet.
Som om også de venter på at noe skal skje, at den «egentlige» handlingen skal
begynne. De benytter seg av tidsfordrivende gester, av de slag man kan se på
venterom eller andre steder der folk glemmer at de befinner seg i det
offentlige rom og slutter å bry seg om at de blir sett: Tyggegummitygging og
bobleblåsing, fikling med hår, vipping med føtter, seig gange med sleping av
bein langs gulvet, tøying og strekking, justering av strømpebukser og truser,
sammenkniping av ansiktsmuskler og lignende. Replikker framføres uten ambisjon
om innlevelse. Målet er å underliggjøre, å så tvil om egne premisser, og med
det, å formidle det performativt pompøse i skikkelsene som skildres, samt å synliggjøre
sammenhengene mellom kjedsomhet og rastløshet. Ordene suppleres med Mathias
Halvorsens Mozart-spill på pianoet, også det, kunstiggjørende.
De visuelle løsningene - tenk restekurv og/eller møbelsalg på
Fretex i møte med tradisjonelle parykker (scenografi og kostymedesign ved Sanna
Dembowski) forsterker det villet keitete aspektet i forestillingen.
Premieren var på Nationaltheatret 14. januar 2016.
No comments:
Post a Comment