«Fortrolige samtaler». Nationaltheatret og Riksteatret i
samarbeid. Av Ingmar Bergman i en versjon av Liv Ullmann. Med: Marte
Engebrigtsen, Anneke von der Lippe, Mattis Herman Nyquist, Liv Bernhoft Osa,
Hermann Sabado, Bjørn Skagestad, Kari Simonsen. Regi: Liv Ullmann.
Følelsesladd og analytisk.
TERNING: FEM
Følsomme forståelser
Menneskene i «Fortrolige samtaler» tørster etter forståelse.
Liv Ullmann viser dem nettopp det.
TEATER: Anna (Marte Engebrigtsen) er gift med Henrik (Mattis
Herman Nyquist) og har et forhold til Tomas (Hermann Sabado). Hva skal hun
gjøre? Hun betror seg til presten Jacob (Bjørn Skagestad). Han er ikke i tvil,
hun må fortelle ektemannen alt. Anna protesterer. Hun mener innrømmelsen vil
gjøre større skade enn hemmeligholdet. Jacob insisterer, og Anna følger hans
råd, bare for å oppdage at hun hadde rett: Når alle vet, blir alle ulykkelige.
Selvfortolkning
«Fortrolige samtaler» er en teaterforestilling med vekt på
nettopp samtaler, og på former for og grader av fortrolighet. Det handler om
valgene som ble tatt før avsløringen, og om valgene som må tas etter. Det er
følelsesladd teater, men det er også analytisk. Menneskene som skildres er
selvgranskere, personer som fortolker samtidig som de forteller. Med det
tydeliggjøres argumenter, tanker, ideer, motsetninger, tvil og skråsikkerhet,
men tilskueren kan aldri vite sikkert hva som er objektivt sant, hva som er
bevisst (eller ubevisst) løgn, og hva som er en skjevvinklet, subjektiv versjon
av sannheten. I stor grad er førsteakten gjenfortellende, mens andreakten viser
situasjoner mens de spilles ut.
Framføringen er følsom, med ekspressivt tegnet nervøsitet og
avveininger. Uttrykket er helhetlig, ensemblet samstemt. I tillegg til de
nevnte ser vi Liv Bernhoft Osa som Annas mor og Anneke von der Lippe som hennes
venninne, bipersoner som på hver sin måte påvirker trekantdramaets utvikling. Kari
Simonsen opptrer som forteller, et rammegrep som lar Karin Bergman - grunnlaget
for Anna - og hennes sønn, Ingmar, komme til orde gjennom (fortellende og
reflekterende, men kanskje ikke alltid sannferdige) dagbokutdrag. Fortelleren
blir også slags stand-in for regissør og dramatiker Liv Ullmann, Ingmar Bergmans
lenge elskede og alltid fortrolige venn, og et talerør for hennes tanker om triangler
og kjærlighetstrang, om kristendommens påvirkning, om moralske plikter og om de
beslutninger som må tas i situasjoner som dem Anna-Henrik-Tomas står i. Det
minner oss om at dette ikke er en fiksjonshistorie. Den kan nok inneholde
fiksjonslag og -elementer, men den er en refleksjon over faktiske mennesker i
en faktisk situasjon, og over de valg de faktisk tok.
Nydramatisering
Ullmann viser sine personer respekt og forståelse. Også de skikkelser
som i grunnkonflikten kunne oppsummeres i formuleringer som «representerer
fordømmelsen», «representerer det kategoriske» får vise andre sider. Ikke alt
virker autentisk («han kan ikke ha sagt det», tenker undertegnede på ett
tidspunkt om presten Jacob), men blant de autentiske bitene kan det likevel
være. Mennesker sier så mangt. Mennesker er langt fra alltid konsekvente.
Teaterforestillingen «Fortrolige samtaler» er ingen blåkopi
av den filmede versjonen fra 1996, også den regissert av Ullmann med
utgangspunkt i Bergmans tekst. Hun har nydramatisert fortellingen, fortettet
den og filtrert den gjennom de erkjennelser hun har kommet fram til i årene
etter. Til en viss grad har utgangspunktet vært de nevnte dagboknotatene, som
Ingmar Bergman ga henne etter filmatiseringen. Resultatet er ordrikt, men også
lett tilgjengelig. Det meste blir uttalt, forklart og diskutert. Det er nyansert,
men sjelden subtilt.
Milja Salovaara har skapt en visuell ramme - bokstavelig
talt - i toner av hvitt, grått og blått, som om handlingen blir vasket i
skandinavisk vinterlys. Nick Schliepers lyssetting forsterker fargebruken og
understreker indre stemninger.
Premieren var på Nationaltheatret 9. januar 2016.
No comments:
Post a Comment