«Kandisia». Flaatenbjørk Kompani i samarbeid med Teater
Innlandet, vist i Den Kulturelle Skolesekken og på Showbox. Av: Jarl Flaaten
Bjørk. Med: Anders Rummelhoff, Solveig Laland Mohn og Jarl Flaaten Bjørk. Regi:
Jarl Flaaten Bjørk.
Inkluderende refleksjon.
TERNING: FEM
Hva barn avgjør
I Kompani Flaatenbjørks «Kandisia» legger voksne føringer,
men barn tar avgjørelsen. Forestillingen er en prinsippdiskusjon med empati.
TEATER: Hvordan ville norsk asylpolitikk ha vært om den var
bestemt av barn? I «Kandisia» får barn selv svare på dette spørsmålet.
Forestillingen lar barn høre argumenter for ulike syn og selv reflektere åpent
over dem. Meningsnøytral er den ikke, men den gir barna reell innflytelse. Den
viser tillit til deres evne til å gjøre seg sine egne vurderinger, og respekt
for ulike ståsteder.
Regler
Kakadue (Solveig Laland Mohn) og foreldrene (Anders
Rummelhoff og Jarl Flaaten Bjørk) kommer reisende til Kandisia, et rikt land på
toppen av en hjerteformet planet. Landet tar imot flyktninger fra land der det
er krig. Det er bare det at Kakadue og familien har en hemmelighet, og den er
at de slett ikke kommer fra det krigsrammede Syrimando, men fra det fattige
nabolandet. Når dette blir oppdaget, etter flere år i Kandisia, får familien
vite at de ikke får bo i landet mer. De må reise tilbake.
Målgruppa er skolebarn fra første til fjerde klasse, og
Flaaten Bjørk og kompani gjør dem delaktige fra start. Når «Kandisia» åpner
leker barn og aktører sammen flere kjente leker med klare regler, så som
«En-to-tre-rødt lys», «Sisten» («Har'n») og «Kongen befaler». Regler, forstår vi,
skal følges. Men regler, det forstår vi også, er ikke naturgitt. Over
høyttaleranlegget forklarer en stemme hvilke regler som gjelder i hvilken lek,
og skuespillerne supplerer.
Involvert
Formen fører likestilt lek sammen med kompanistyrt
rollespill og fortellerteater. Premissene er åpne og tydelige, flyten levende
og god. Skuespillerne bytter mellom roller, med små endringer i kostyme og
stemmebruk. De gir barna beskjeder med en sjargong vi kjenner fra lek. («Og så
er jeg liksom Fredrik.») Barnetilskuerne blir involvert som skoleklasse (og kan
stille spørsmål), som barnetog og talere på nasjonaldagen (og kan si hva de
liker med å bo i Kandisia), og som nasjonalforsamling (i en diskusjon om
lover).
I slutten av «Kandisia» blir det bestemt om Kakadue får bli
eller om hun må dra. Konklusjonen avhenger av synspunktene barna har delt. Noen
føringer er lagt: Før publikum fikk vite at Kakadue ikke er en krigsflyktning,
forklarte læreren årsaker til innvandringsstoppen. Etter avsløringen har
Rummelhoff og Flaaten Bjørk som Kakadues venner hatt en prinsippkrangel om hva
de mener er riktig, lagt opp på barns vis, med ord som «rettferdig» og
«urettferdig», «lov» og «ikke lov». «Det var en hemmelighet.» «Det er ikke lov
å lyve.» I denne diskusjonen har begges syn omtrent like stor plass. Ingen
vises som skurker eller slemme. At det finnes ulike måter å forstå
rettferdighet på aksepteres. Når Kakadue
selv kommer til orde, vektes diskusjonen til hennes fordel. Hennes følelser
vekker sympati i et flertall av dem som ser, og det overrasker ikke at hun, i
de fleste oppsetningene kompaniet har spilt så langt, får bli. Trolig kunne
forestillingen ha ført til flere, livligere og mer omfattende diskusjoner -
etter slutt - om kompaniet hadde latt den ende før beslutningen om å bli eller
dra er tatt.
Premieren var på Teater Innlandet 22. oktober 2015. Anmeldelsen er skrevet ut fra Showbox-visningen i Oslo 4. desember.
No comments:
Post a Comment