«Kven er redd?». Det Norske Teatret. Av: Carl Frode Tiller
(tekst) og Lars Horntvedt (musikk). Med: Frode Winther, Ulrikke Hansen Døvigen,
Axel Gehrken Bøyum, Sara Khorami, Svein Roger Karlsen, Svein Tindberg, Trini
Lund, Kadir Talabani. Regi: Lasse Kolsrud.
Velutprøvd om hverdagens klaustrofobiske sider.
TERNING: FIRE
Kjent og forkjært
«Kven er redd?» er i overkant gjenkjennelig, men likevel
interessant.
TEATER: Carl Frode Tiller benytter seg av svært mange svært velkjente
standardfortellinger i «Kven er redd?». I forholdet mellom mann og kone. I
forholdet mellom mann og alkohol. I forholdet mellom mann og jobb. I forholdet
mellom generasjoner: Et ektepar i midten av førtiårene og deres tenåringsbarn,
samt deres respektive foreldre/svigerforeldre/besteforeldre rundt
pensjonsalder.
Later som
Hovedpersonen Bjørn (Frode Winther) er skuespiller, middels
vellykket eller knapt nok det. Han har nå fått sitt livs største rolle, rollen
som George i «Hvem er redd for Virginia Woolf?», en alkoholisert kranglefant i
et maktspill av et ekteskap. Også George er i sin karriere middels vellykket
eller knapt nok det. Møtepunktene mellom Bjørn-rollen og George-rollen er
flere, men noen av dem er ikke reelle - Bjørn later som, overfor teaterpublikum
og sin familie, i en slags kombinert utforskning av rollen han skal spille og
uttesting av den rolle han har fått tildelt i sin familie.
Eller later han egentlig som? Tiller, Kolsrud og Winther lar
oss tvile. Hvor dypt Bjørns midtlivskrise, hans ekteskapsproblemer og hans
(ekte eller poserte?) alkoholproblem går blir ikke fullt ut definert, fordi
Bjørn viser seg å være en upålitelig forteller. Dermed kan vi ikke vite sikkert
hva som er spill og hva som er dobbeltspill. Det er en styrke: Det tillater
tilskueren å fortsette å undre seg også etter at forestillingen er over. Men
også i denne hva-er-sant-hva-er-posert-sammenstillingen finnes en hel del
narrative klisjeer, myter om kunstnerrolle, skuespillerens arbeidsprosess og
skuespillerens forhold til seg selv. Selvanalysen er uttalt, i minimonologer
rettet mot publikum, et virkemiddel som fører teaterteksten nærmere romanformen.
Utprøving
Klisjeene stopper ikke i Bjørns forhold til Bjørn.
Klisjétettheten er høy også i skildringen av resten av familiemedlemmene, og i
forholdene mellom dem. Replikker, diskusjoner og dilemmaer følger mønstre vi
ofte før har sett, i teater, film, TV, bøker, egne og andres liv. Det gir en
viss troverdighet. Klisjeer er nå en gang blitt klisjeer fordi de beskriver noe
allment. Men det gjør også både personer og konflikter mer forutsigbare enn
godt er. Noen ganger kan en få lyst til å protestere, «nei, ikke dette også».
Og likevel er der en spenning her, i tekst og i
teaterforestilling. I bruddflata mellom det forventet tilgjorte og det
universelt menneskelige finnes en søkende utprøving det er lett å tro på og
sympatisere med. Bak den noe lettvinte selvpsykologiseringen skimtes et ønske
om å være, lære og forstå. Dette er rollefiguren Bjørns ønske, men det er også
teaterstykket «Kven er redd?»s ønske.
Underholdende er det ofte også. Ensemblet framfører sine
roller med temperament og energi. Situasjoner eskalerer raskt og til tider
eksplosivt.
Premieren var på Det Norske Teatret 13. november 2015.
Premieren var på Det Norske Teatret 13. november 2015.
No comments:
Post a Comment