«Soga om Egil Skallagrimsson». Det Norske Teatret. Av:
Morten Cranner etter «Egilssoga» og «Soga om Egil Skalla-Grimsson». Med: Hans
Rønningen, Audun Sandem, Kaia Varjord, Espen Løvås, Janne Heltberg, Øyvin
Berven. Regi: Morten Cranner.
Brutalt bildeskapende.
TERNING: FIRE
Historie i røffe riss
Som teater er vikingen Egil Skallagrimssons livshistorie en
fartsfylt kavalkade av action og røff humor.
TEATER: Hva vet vi egentlig om våre forfedre? Historien
etterlater oss kun grove omriss av deres historier. «Soga om Egil
Skallagrimsson» er en humoristisk understrekning både av hvor lite vi vet, og
hvor mye konsentrert dramatikk som finnes i den informasjon som føres videre.
Her fødes og drepes, forføres og fornærmes. Her giftes og tvistes. Sorger
sørges og kvad kvedes.
Saga med swagger
Når Morten Cranner nå har gjort teater ut av Egil
Skallagrimssons saga, er det i form av episodisk hendelsesrikt hurtigteater. Virkemidlene
blander det uttalt tydelige - blant annet i tegneseriekarikert vold med
groteske dødsfall, formidlet med nøktern-naiv, brutal humor - og det
tilbakeholdent billedskapende, det som vekker tilskuerfantasien ved å la
tilskuerne fylle ut tomrommene mellom det som fortelles - blant annet i
forholdet mellom Egil og hans barn. Radioteater-aktige lydeffekter skapes fullt
synlig, uten at synligheten underminerer stemningene. Her er også brå øyeblikk
av poesi, fortidig ordkunst framført på måter som får i alle fall undertegnede
til å tenke over likheter mellom vikingenes skaldedikting og hiphopens rapslag.
Som teater er «Soga om Egil Skallagrimsson» en saga med swagger. Anakronismene blomstrer
muntert. Varetraller og sparkesykkel brukes som skip. Birollegalleriets sosiale
status og posisjoner telegraferes gjennom kostymer: Bonden har kjeledress fra
Felleskjøpet, kongene kroner på hodet.
Egils liv
Rollegalleriet er omfattende, og alle skuespillerne, med ett
unntak, spiller en rekke roller med raske skifter. Unntaket er Hans Rønningen
som Egil, skald og villstyring, en mann karakterisert primært gjennom sitt
hissige temperament. Teaterforestillingen følger ham fra fødsel til middelalder.
Ikke fullt så lenge som det hans saga gjør, altså, den er med ham fram til hans
død som gammel mann. Men høydepunktene er her. Det er et actionpakket liv i en
actionpakket teaterpakke. Ære, hevn og status står sentralt, men viktigst er
det å holde seg i live. Det får Egil høre fra han er barn, og det får han også
oppleve i praksis - når han blir stilt overfor valget mellom å hylle
erkefienden Eirik Blodøks i et heltekvad, eller få hodet hugget av.
Premieren var på Det Norske Teatret 5. november. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 6. november.
Premieren var på Det Norske Teatret 5. november. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 6. november.
No comments:
Post a Comment