«Gråtende hender». Teater Manu. Av: Bentein Baardson. Med:
Eitan Zuckermann, Ronny Patrick Jacobsen, Ipek D. Mehlum, Kjersti Fjeldstad. Regi:
Bentein Baardson.
KOMMENTAR: Kompakt kunnskapskanal
TERNING: FIRE
Grusomhetens historietime
Faktatett læring med oversikt over, og detaljkunnskap om,
nazistenes folkemord.
TEATER: De skulle utslettes. Døve mennesker oppfylte ikke
nazistenes lytefrie menneskeideal. «Gråtende hender» tar for seg utviklingen fra
tidlig 1930-tall fram mot dødsleirenes systematiske folkemord, inntil andre
verdenskrigs ende.
Overblikket
Inngangen er altså forfølgelsen av døve, en gruppe som ofte
glemmes når en snakker om nazistenes masseutryddelser, men tegnspråkteatret
Teater Manus «Gråtende hender» begrenser seg ikke til denne. Forestillingen tar
for seg den fulle bredden i utslettelsen.
«Gråtende hender» formidles gjennom to enkeltpersoner: Hans
(Ronny Patrick Jacobsen) og Gjertrud (Ipek D. Mehlum). Begge er
fiksjonsfigurer, satt sammen av faktainformasjon om en rekke ulike mennesker.
Enkeltopplysningene kan spores til reelle skjebner. Informasjon er hentet blant
annet i intervjuer gjort med overlevende. Men vekten ligger ikke på enkeltskjebnene.
Poenget er overblikk. Enkeltpersonene er helst å betrakte som pedagogiske
verktøy for å lette inntaket av informasjon. De fungerer som knaggrekker for
tidslinjer. Hans og Gjertrud representerer ulike former for ideologisk blindhet
og ulike former for egeninteresse, og de blir både til ofre og til overlevere
gjennom ulikt sammensatte årsaker. Begges livsfortellinger er gitt
fargeleggende detaljer som sier sitt om hverdagsliv og om økende dehumanisering
i mellomkrigs- og krigstidens Tyskland. Tråder til forskningsmiljøer og
ideologier utenfor Tyskland er også inkludert.
Tidsmessig tone
Den språklige tonen som er valgt for «Gråtende hender» er
for det aller meste formell, nøkternt faktaformidlende, med ordvalg som kan oppleves
som tidsmessig naturlige for 1930- og 1940-tallet. Språkbruken er også en
påminnelse om måten umenneskeligheter kan dekkes over av byråkratiske
formuleringer. Dette gjør at de stilbrudd som er lagt inn - noen emosjonelt
ladede, filosofiske betraktninger, noen billedlige metaforer, ett «gjøre
Tyskland stort igjen» - skiller seg ut, en dels forstyrrende, men samtidig konsentrasjonsskjerpende
effekt. Faktamengden er massiv, men gjennom tydeligheten om de lange linjene,
er «Gråtende hender» også oversiktlig.
Stemmeskuespiller Kjersti Fjeldstads dype, rike stemme
gjengir tekst som om hun simultanoversetter tegnspråket, i en utforskende,
sjokkert tone som matches av uttrykkene i tegnspråkforteller Eitan Zuckermanns
alvorlig insisterende ansikt. Tegnspråkskuespillerne Mehlum og Jacobsen bruker
sine ansikter og kropper med større livlighet: De representerer menneskeskjebnene,
ikke bare til de to eksempelpersonene, men også til de mange andre, slik også
enkle stoler, tomme bortsett fra at de er behengt med nazi-uniformer og
fangedrakter, blir til påminnelser om alle menneskene vi ikke rekker å se.
Fotografiske montasjer og tillagt lyd (fra nazimarsjer, Hitler-taler, motorer,
bomberegn) bygger ut den dokumentariske verdien og forsterker preget av
undervisning. Simon Valentine er kreditert for videodesign, Ingeborg Kvamme for
scenografi og kostymer.
Premieren var i Kilden, Kristiansand 1. februar 2018.
No comments:
Post a Comment