«Tre elefanter i rommet». Latter/Stand Up Norge. Av og med: Hege Schøyen, Linn Skåber og Cecilie
Steinmann Neess med band, og med tekstbidrag fra Vemund Vik, Trond
Hanssen, Hanne T. Asheim, Christopher Pahle og Elina Krantz. Regi: Vemund Vik.
KOMMENTAR: Når usagt skal sies.
TERNING: FEM.
Trio i takt
Musikalsk moro med mye menneskelighet.
SHOW: Tre komikere kommer marsjerende, tvers gjennom
edderkoppens fine spinn. I «Tre elefanter i rommet» er grunnpremisset uttalt:
Det usagte skal sies. Elefanten i rommet skal pekes på. Dette gir en felles
tematikk og med det en helhet til ellers nokså ulike innslag, og skjønt showet kan
være litt vel ivrig i å påpeke akkurat dette fellestrekket, er det en fruktbar
inngang.
Liksom-personlig
«Tre elefanter i rommet» har med andre ord et bevisst
forhold til sin tittel. Betyr det så at dette er humor med tykk hud, tunge
labber og lang nysgjerrig nese? Både ja og nei. Nysgjerrighet er unektelig et
gjennomgangstrekk: Nysgjerrighet på hva som får mennesker til å oppføre seg
slik vi gjør, nysgjerrighet på hva vi tenker, men ikke sier høyt. Tykkhudet
selvironi er her, blant annet når Cecilie
Steinmann Neess synger om krav til drømmemannen, eller om jødisk identitet og
forunderlige fordommer, men her er også tynnskinnet sårbarhet, blant
annet i betraktninger om bekymringer og død. Komikerne går gjerne inn i roller
som personer som trår over andres grenser, tunge på labben og uten forståelse
for hvordan den eller de andre opplever dette, men dette er åpenbart roller, og
i spillet om disse kommunikasjonskollisjonene ligger oppfordringer om å vise
hverandre følsomhet og forståelse. Slik trår de tre varsomt gjennom å tråkke
tungt. Overdrivelser er et mye brukt virkemiddel, og med det blir slikt som
kunne vært hverdagslig, eller i alle fall temmelig vanlig, gjort til absurditet.
En fødselsfortelling-sketsj, der de to mødrene (Schøyen og Skåber) skremmer vettet av den som ikke har født (Steinmann
Neess) er et innslag der de nevnte fellestrekkene samles. Generasjonsforskjeller
brukes i dette, og i flere andre innslag, til å skape (kunstige) motsetninger
mellom komikerne, og gir showet et skinn av liksom-personlig nærgåenhet.
Musikalsk
«Tre elefanter i rommet» kan godt kalles en musikalsk revy. Bandet
- Egil Clausen, Benjamin Elis Giørtz, Alex McEvitt Braathen og Lasse Weeden,
med Clausen som kapellmester - har en prominent plass. Fysisk sitter de i publikums
synsfelt, sentrert under trappa som utgjør scenografien. (Elina Krantz og Stein
Phillips er sammen kreditert for scenografi, sistnevnte er også oppgitt som
lysdesigner.) Praktisk tonelegger de så godt som hele showet. Der er
talepassasjer uten musikk, i «Tre elefanter i rommet», men svært mange av
tekstene blir sunget, og i noen av innslagene er humoren i seg selv avhengig av
musikalske referanser: En korøvelse der latintekst er erstattet med indre
monologer uttrykt på norsk, en russelåtkollasj der utgangspunktet er
musikksjangre som normalt ikke brukes i russelåter, og en ungdomstidsmimring der
1970-tallets, 1980-tallets og 1990-tallets musikalske signaturer legger
strukturen for fortellingen.
Premieren var på Latter 7. februar 2018.
No comments:
Post a Comment