«Songs of
Entanglement». Black Box Teater/Cecilie og Julie Solberg. Av og med:
Julie og Cecilie Solberg. Koreograf: Kristin Ryg Helgebostad.
KOMMENTAR: En tvillingboble.
TERNING: FIRE
Todelt enhet
Aggresjonslek for to.
SCENEKUNST: De er skuespillerutdannede tvillinger. Cecilie Solberg har utdanning fra
London International School of Performing Arts. Julie Solberg har
utdanning fra Kunsthøyskolen i Amsterdam. «Songs of Entanglement» er deres
første samarbeidsprosjekt. Tema er tvillingforholdet. Søstrene viser
samhørighet og kjemper om ledelsen.
Kroppskommunikasjon
De åpner side om side, og beveger seg gradvis mot hverandre,
ansikt til ansikt. «Songs of Entanglement» er en forestilling uten dialog, men
med kommunikasjon. Først og fremst er det snakk om intern kommunikasjon, eller,
rettere sagt, om en framstilling av intern kommunikasjon. Tilsynelatende
henvender Cecilie og Julie Solberg seg til hverandre, ikke til publikum. De
opptrer som selvforsynt enhet, innadvendt og avskåret. De hører sammen. Tilskuerne
er utenfor. Nettopp dette er naturligvis opptredenen.
Kristin Ryg Helgebostad er kreditert som koreograf, og har
gjort en synlig innsats i planlegging av rombruk og koordinasjon. Å kalle
«Songs of Entanglement» for en danseforestilling oppleves likevel feil. En
ritualistisk performance? Det lyder riktigere. «Songs» etterlater seg et inntrykk
av noe instinktivt, noe primitivt og grunnleggende. Båndet søstrene imellom
synliggjøres gjennom den fysiske nærheten mellom de to, en aggressiv intimitet,
der de roper inn i hverandres munner, velter over, rundt og ved siden av
hverandre, ruller rundt med hverandre og beveger seg ved hjelp av hverandre. Som
en retur til barndommens slagsmål og lek, eller til fellesskapet i livmoren?
Nei, ikke det. De to viser for stor kroppsbeherskelse til det. Likevel er det
noe ikke-voksent, ikke-sivilisert i måten de forholder seg til hverandre i
forestillingen.
Konstant
«Songs of Entanglement» er ikke ferdighetsorientert. Den intellektualiserer
ikke og den diskuterer ikke. Tvillingmyter (som det finnes mange av) er gjort
nærmest irrelevante. Som tilskuer kan en trekke dem inn i måten en ser og
vurderer oppsetningen, men de trengs ikke. I stedet skapes et her og nå ut av
fellesskapet søstrene imellom, et fellesskap av samarbeid og motsetning. «Songs
of Entanglement» framstår som en fysisk erklæring om et varig og ubrytelig bånd.
Det skapes et inntrykk av at Julie og Cecilie Solberg prøver ut styrken på
båndet mellom seg. Som allerede nevnt opptrer de også som om de måler styrke
mot hverandre, som hunder som knurrer og bjeffer mot hverandre, for å se hvem
som er den sterkeste. Eller som boksere eller brytere, som før kampen moter seg
opp. Lydene de gir fra seg minner om bjeff, også. Først bjeff, etter hvert
brøl, så klagesang. Lenge kommer all lyd i «Songs of Entanglement» fra
søstrenes struper, og fra bevegelsene kroppene deres gjør. Først mot slutten, i
en mer meditativ, fellesskapssøkende og harmoniserende sekvens, brukes et
musikalsk lydspor. Komponist er Ingvild Langgård.
Grunnstemningen skifter noen få ganger underveis. Utvikling
finnes der likevel lite av. Det virker som om det er det konstante i tvillingbåndet
som skal vises fram.
Premieren var på Black Box Teater 22. februar 2018.
No comments:
Post a Comment