«Hedda Gabler». Rogaland Teater. Av Henrik Ibsen. Med: Helga Guren, Marko Kanic, Svein Solenes, Nina
Ellen Ødegård, Line Starheimsæter og Mattias Lech. Regi: Audny
Chris Holsen.
KOMMENTAR: Driv og understrekninger.
TERNING: FEM
«Hedda Gabler». Kilden Teater. Av Henrik Ibsen. Med: Rebekka
Nystabakk, Ulrik Waarli Grimstad, Sarah MacDonald Berge, Ann Ingrid
Fuglestveit-Mortensen, Jonathan Espolin-Johnson. Regi: Ingrid Forthun.
KOMMENTAR: Tempo og letthet.
TERNING: FEM.
To Hedda, flere ideer
Dobbelt opp med flyt og fart, men mange forskjeller også.
TEATER: Rustrødt er Heddas farge av året. Både Stavangers
Hedda (scenograf og kostymedesigner Åse
Hegrenes) og Kristiansands Hedda (scenograf og kostymedesigner Katja
Ebbel Frederiksen) er kledd som høstløvet i Ibsens tekst. September allerede.
Fargetonen er en nyanse eller to lysere på Rogaland Teater enn den er i Kilden.
Til gjengjeld er stemningen noen nyanser mørkere.
To temperamenter
Rebekka Nystabakk - Kildens Hedda - og Helga Guren -
Rogaland Teaters Hedda - portretterer kvinner av ulike temperamenter. Der
Nystabakks Hedda bruker kvitrende sjarm og smilende unnvikelser til å skjule
sin sinnstilstand, følelsen av å være tom, oppbrukt og fortvilet, annonserer
Gurens Hedda de samme følelsene med aggressiv tydelighet. Hun søker
konfrontasjon, men personene rundt henne tar ikke signalene på alvor. Kanskje
tror de hun overdriver for å gjøre seg interessant - om de i det hele tatt
reflekterer over måten hun oppfører seg på.
Måtene av personene rundt tolkes er også ulike. I Stavanger
er Jørgen Tesman (Kanic) puslete selvhøytidelig, i Kristiansand er samme mann (Grimstad)
heller irriterende blid, ivrig, munter og entusiastisk. Kildens Thea
(Fuglestveit-Mortensen) er naivt velmenende, i Rogaland er samme kvinne begrunnet
engstelig (Ødegård). På RT er Løvborg (Lech) en mann selvdestruktiviteten blir
stadig synligere i, og jo klarere den blir, desto mer er Hedda trukket mot ham.
At hun ser seg selv i ham er ikke noe han ser. På Kilden er samme rollefigur en
kvinne (MacDonald Berge) som forblir uutgrunnelig, og publikum må undres om
båndet mellom henne og Hedda noen gang var dypt og oppriktig, eller om det oppsto
i innbilning, som et ønske i ettertid.
Modernisert fart
Begge oppsetningene bruker fartsfylt flytende, forkortede,
forenklede og språklig moderniserte versjoner av teksten. I Kristiansand
innebærer dette at noe av det som sies hos Ibsen blir uuttalt. I Stavanger
innebærer det at mer sies rett ut. Holsens regi har dessuten en hang til å
forsterke symbolikk fra Ibsens tekst. Fysiske symboler, som blomster og
pistoler, framheves. Musikkinnslag påpeker stemninger. Flere ganger framføres
tekstlige gjentakelser med endringer i temperatur og tone, som synliggjøringer
av måten Hedda finner seg låst i sine mønstre, mens synet hun har på livet sitt
blir stadig dystrere. Rollefigurer beveger seg rundt på scenen i scener der de
ikke er involverte, som tause vitner, eller mentale spøkelser i rommet. Sigrid
Edvardsson, som er Holsens faste koreografiske samarbeidspartner, har framhevet
hver enkelt persons bevisste og underbevisste sinnsstemninger, og Heddas syn på
de øvrige, i bevegelsesmaterialet.
Forthuns regi i Kristiansand legger vekt på dynamikk og
utvikling i hvert av de mellommenneskelige forholdene. Samspill gjøres fysisk, svært
ofte seksualisert. I flere av scenene leser undertegnede også inn subtile
antydninger om at Hedda muligens kan ha vært misbrukt som barn. Dette er en
tolkning jeg ikke tidligere har sett gjort, men som, når en ser nærmere på hennes
reaksjoner, og på hva som utløser dem, er fullt mulig.
Kilden Teaters «Hedda Gabler» hadde premiere 1. februar,
Rogaland Teaters «Hedda Gabler» 8. februar.
No comments:
Post a Comment