Monday, December 28, 2015

November 2015: Soga om Egil Skallagrimsson



«Soga om Egil Skallagrimsson». Det Norske Teatret. Av: Morten Cranner etter «Egilssoga» og «Soga om Egil Skalla-Grimsson». Med: Hans Rønningen, Audun Sandem, Kaia Varjord, Espen Løvås, Janne Heltberg, Øyvin Berven. Regi: Morten Cranner.
Brutalt bildeskapende.
TERNING: FIRE
Historie i røffe riss

Som teater er vikingen Egil Skallagrimssons livshistorie en fartsfylt kavalkade av action og røff humor.

TEATER: Hva vet vi egentlig om våre forfedre? Historien etterlater oss kun grove omriss av deres historier. «Soga om Egil Skallagrimsson» er en humoristisk understrekning både av hvor lite vi vet, og hvor mye konsentrert dramatikk som finnes i den informasjon som føres videre. Her fødes og drepes, forføres og fornærmes. Her giftes og tvistes. Sorger sørges og kvad kvedes.
Saga med swagger
Når Morten Cranner nå har gjort teater ut av Egil Skallagrimssons saga, er det i form av episodisk hendelsesrikt hurtigteater. Virkemidlene blander det uttalt tydelige - blant annet i tegneseriekarikert vold med groteske dødsfall, formidlet med nøktern-naiv, brutal humor - og det tilbakeholdent billedskapende, det som vekker tilskuerfantasien ved å la tilskuerne fylle ut tomrommene mellom det som fortelles - blant annet i forholdet mellom Egil og hans barn. Radioteater-aktige lydeffekter skapes fullt synlig, uten at synligheten underminerer stemningene. Her er også brå øyeblikk av poesi, fortidig ordkunst framført på måter som får i alle fall undertegnede til å tenke over likheter mellom vikingenes skaldedikting og hiphopens rapslag. Som teater er «Soga om Egil Skallagrimsson» en saga med swagger. Anakronismene blomstrer muntert. Varetraller og sparkesykkel brukes som skip. Birollegalleriets sosiale status og posisjoner telegraferes gjennom kostymer: Bonden har kjeledress fra Felleskjøpet, kongene kroner på hodet.
Egils liv
Rollegalleriet er omfattende, og alle skuespillerne, med ett unntak, spiller en rekke roller med raske skifter. Unntaket er Hans Rønningen som Egil, skald og villstyring, en mann karakterisert primært gjennom sitt hissige temperament. Teaterforestillingen følger ham fra fødsel til middelalder. Ikke fullt så lenge som det hans saga gjør, altså, den er med ham fram til hans død som gammel mann. Men høydepunktene er her. Det er et actionpakket liv i en actionpakket teaterpakke. Ære, hevn og status står sentralt, men viktigst er det å holde seg i live. Det får Egil høre fra han er barn, og det får han også oppleve i praksis - når han blir stilt overfor valget mellom å hylle erkefienden Eirik Blodøks i et heltekvad, eller få hodet hugget av.

Premieren var på Det Norske Teatret 5. november. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 6. november.

No comments:

Post a Comment