Monday, December 28, 2015

November 2015: Fjordmann



«Fjordmann». Sogn og Fjordane Teater. Av: Stig Amdam. Med: Stian Isaksen, Gunhild Hjertaas, Katrine L. Mackenzie og Lars Sørbø. Regi: Stig Amdam.
Sannsynlig portrett av terroristen som ung mann.
TERNING: FEM

Når terroristen blir forklart

«Fjordmann» er et psykologisk sammenhengende, troverdig portrett av en ekstremist. Men forestillingen kunne vist større politisk mot.

TEATER: Hva får et menneske til å bli ekstremist og terrorist? Sogn og Fjordane Teaters «Fjordmann» er et forsøk på en forklaring. Stig Amdams teaterstykke og forestilling legger langt større vekt på de personlig-psykologiske faktorene enn de politiske.
Slik føyer det seg inn i en tendens der mistilpassede brune menns terrorisme forklares ideologisk - i islam - mens mistilpassede hvite menns terrorisme forklares individuelt - i de personlige nederlagene.
Helhetlig
Når det er sagt, er det snakk om et solid, helhetlig og innsiktsfullt psykologisk portrett, der nederlag og årsakssammenhenger framstår som sannsynlige. Mads Trodal (Stian Isaksen) er en ung, ensom bygdegutt, uten hell med jenter, uten hell i jobb. Han er arbeidsledig, uten utdanning og med bakgrunn som mishandlet barn. Foreldrene er, hver på sitt vis, bitre og selvsentrerte.
Amdam låner fra Anders Behring Breiviks livshistorie i historien han har gitt Mads: Han er i tjueårene og bor hjemme hos mor. Hun er syk og engstelig, og forholdet mellom dem er sykelig tett. Trolig er hun enda litt mer avhengig av ham enn han av henne. Faren, som i likhet med Breivik senior bærer fornavnet Jens, har vært fraværende i oppveksten.
En hel del skiller seg også fra Breivik-historien. Mads har innledningsvis forståelse for bygdas asylsøkere. Det er moren, Oda (Katrine L. Mackenzie) som frykter dem, i et utslag av generell paranoia kanskje vel så mye som av fremmedfrykt. Barndomsvenninna Lise (Gunhild Hjertaas) forteller også om episoder der hun har følt seg utrygg på grunn av «nokre av dei muslimane». Men det er et gjensyn med faren (Lars Sørbø) som for alvor setter krisen i gang.
Tydeliggjort
Isaksen spiller Mads som et menneske som er redd for å ta plass. Skuldrene er sammentrukket, hendene krummet. Ofte beveger han fingrene nervøst. Bare unntaksvis ser han personene rundt seg i øynene.
Spillestilen - for ham og kollegene - er uttalt, i et trinn eller to fra realisme på skalaen mot stilisering. Fortsatt nærmere realisme enn stilisering. Ikke overspilt, ikke karikert, men tydeliggjort.
Hjertaas beveger seg som ei tenåringsjente som har vokst raskt og ennå ikke er vant til lengden på egne lemmer, som den småkeitete, åpne Lise. Mads vet ikke hvordan han skal takle hennes interesse for ham, og trår feil. Mackenzie - kontinuerlig barbeint, dette er en kvinne som helst ikke forlater huset - spiller Oda som lunefull, emosjonelt påtrengende i brå skifter mellom kjærlig og fordømmende, overvåkende og sårbar. Sørbøs Jens er en godt voksen rocker som er litt for glad i flaska og som går med større selvsikkerhet enn han viser i sitt øvrige kroppsspråk - en mann som er bevisst sin framtoning, men som sliter med å opprettholde den.
Tilbakeblikk
«Fjordmann» er fortalt retrospektivt, i tilbakeblikk etter brannstiftelsen på asylmottaket. Lise, Oda og Jens forteller. Episoder der Mads er en hovedperson spilles ut. Ett aspekt tilhører Mads alene: I sju videoopptak, hvert bare noen sekunder, skapt som ved amatørens selvfilming med webkamera, holdt i en stadig mer insisterende tone, forklarer han sine politiske konspirasjonsteorier. Han tror at verdenslederne og legemiddelindustrien har gått sammen i en konspirasjon for å redusere verdens folketall, gjennom produksjon av menneskelige droner (= terrorister), konstruksjon av et Eurabia, svekkelse av nasjonalstater, total tele- og dataovervåkning, samt nedbygging av klodens matjord med hungersnød som resultat.
Utover disse filmsnuttene er hans politiske engasjement nær fraværende. Slik løsrives hans verdensbilde fra hans opplevelser og utvikling for øvrig. Det fungerer ufarliggjørende. Det tilfeldiggjør, som et slags «vi vet ikke helt om han egentlig mente å gjøre det»-erklæring. Forestillingen ville framstått som politisk modigere om denne konspirasjonsbildebyggende siden av Mads hadde vært mer integrert i den Mads som ellers vises fram.

Premieren var på Sogn og Fjordane Teater 19. november 2015.

No comments:

Post a Comment