Monday, December 28, 2015

November 2015: Farvel til Eddy Bellegueule



«Farvel til Eddy Bellegueule». Utestedet Jaeger, Oslo. Av Édouard Louis, dramatisert av Kjersti Horn. Med: Emil Johnsen. Regi: Kjersti Horn.
Erindringer fra en brutal barndom.
TERNING: FEM

Et preg av ekthet

Som teater har «Farvel til Eddy Bellegueule» en spontan umiddelbarhet som får det til å virke ektefølt.

TEATER: I hele sin karriere som regissør har Kjersti Horn vært opptatt av utenforskapet. Følelsen av og realitetene i å være annerledes enn andre, å stille seg og å bli stilt utenfor. «Farvel til Eddy Bellegueule» passer inn i dette. Den sterkt selvbiografiske romanen av Édouard Louis, selv født som Eddy Bellegueule, beskriver en vanskelig barndoms- og ungdomstid som homofilt mobbeoffer. 
Eddy er en spinkel, astmatisk gutt med et kroppsspråk han beskriver som «feminine tilbøyeligheter», født inn i en fattig landsby av arbeidsfolk, arbeidsløse og uføre.
Minner
Forestillingen har preg av minnekarusell, en løselig tankestrøm der fortellinger og refleksjoner fra tiden i landsbyen samles i en tilsynelatende uplanlagt, uprioritert struktur. Uttrykket er upolert, med en tilsiktet rufsete umiddelbarhet, som om dette var en spontan beretning, ivrig og inderlig.
Som i boka blander språket stilnivåer, dels tilhørende Eddy da, direkte, enkelt, noen ganger vulgært, noen ganger barnlig, og Édouard nå, mer sofistikert i ordforråd og karakteristikker. Horn & co har redigert teksten noe ned og byttet om på noen av sekvensene, og lar også innledningsscenen framføres på hverdagsenkelt engelsk, med snev av fransk aksent. I denne scenen framstår Emil Johnsen som kabaretartist, med drink i hånda og moro-diadem på hodet, og med en tone av spøk og latter i stemme og kroppsspråk. Det går ikke lang tid før alvoret bryter igjennom og han bytter over til norsk språk.
Nærvær
Emil Johnsen framfører monologen med et sterkt nærvær, et engasjement, en følsomhet og en motstandskraft som virker innlevd. Han viser sikker sans for personlige særtrekk, fysiske gester og vaner. Som Eddy hermer han menneskene i miljøet rundt Eddy, uten noen gang å gå ut av rollen som Eddy. Han lar stemme brumle barskt og sprekke sårt. Han lar øyne og nese gråte seg rødflammet. Av og til, når teksten er på sitt vondeste, mest smertefulle eller skamfulle, lar han Eddy le, en pinlig berørt, nervøs latter, en latter som både vitner om selvfølgeligheten i ydmykelsene, og absurditeten i dem.
«Farvel til Eddy Bellegueule» er, i bok- og monologform, preget av å være fortalt etterpå, med hukommelsesavstandens blikk og tone. Det er en overlevers historie, full av nedverdigelser, en der simpelthen det å være i live og i stand til å fortelle er en seier. En enda større seier: Vissheten om å være kommet videre, sannheten i at livet er bedre nå.

Premieren var på utestedet Jaeger 21. november 2015.

No comments:

Post a Comment