«Mary Poppins». Folketeateret. Av Julian Fellowes etter P.
L. Travers, med musikk og sangtekster av Robert B. Sherman og Richard M. Sherman,
George Stiles og Anthony Drewe, oversatt av Inger Andersson Hancock, Atle
Halstensen og Lars Jacobsen. Med: Heidi Ruud Ellingsen, Mads Ousdal, Jan Martin
Johnsen, Siren Jørgensen, Mari Maurstad, Lars Jacobsen, Knut Lystad m.fl. Regi:
Linn Olsen. Musikalsk ansvarlig: Atle Halstensen.
Godt og varmt om barndommens betydning.
TERNING: FEM
Barndomsmagi
«Mary Poppins» gjør barndom - og voksenliv - til tider der
alt er mulig.
MUSIKAL: Det finnes magi i hverdagen. Det finnes magi i
fantasi. Det finnes til og med magi i disiplin. «Mary Poppins» gjør
familielivet hos familien Banks til et eventyr, men det er et eventyr med
lærdommer både for voksne og barn. Den aller viktigste lærdommen: Ikke
undervurder noen, heller ikke deg selv.
Stor skala
Historien burde være kjent, fra bøker og film. Men musikalen
er ny i Norge. Den har dimensjoner - et orkester på elleve, femten dansere - og
den er gjennomført profesjonelt satt opp. Miljøet tilhører London, i filmatisk
fleksibel scenografi (Petr Hlousek og Maria Ducasse), fotografert med
dybdevirkninger, og med et fleretasjes dukkehus i menneskelig størrelse som
familiehjemmet i Kirsebærveien.
Heidi Ruud Ellingsens Mary Poppins har noe av superkvinnen
over seg, men hennes svakheter - forfengelighet, og en litt for sterk motvilje
til å la Bert (Mads Ousdal) få ta den plassen han egentlig har i hennes liv -
gjør henne også menneskelig. Enda mer menneskelig blir etter hvert også
familien Banks, etter en innledning der de framstår mest som typer - den
strenge far (Jan Martin Johnsen), den ettergivende mor (Siren Jørgensen), de
ustyrlige barn (premierekvelden spilt av Oscar Stålhand Arnø og Johanna Kjus
Skippervold). Skuespillerne viser oss hvordan barndommen former den voksne.
Alle voksenfigurene har i seg de barn de en gang var.
Fart i fotan
Forestillingens aller største høydepunktet er koreografisk,
en real steppesekvens på Londons tak med «fart i fotan» (ett av den
nordnorsktalende og -syngende Poppins-ens favorittuttrykk). Thea Bay kombinerer
ulike stiler og ulike tidsepoker i sin koreografi, med særlig schwung over
massescenene. En parkscene i første akt, og dansen som hører til
«Superoptikjempefantafenomenalistisk» er også eksempler på det. Sanglig står
høydepunkter i kø. Ruud Ellingsen er selv mester for et flertall av dem, men
også Siren Jørgensen som fru Banks får sine skinnende øyeblikk.
Premieren var på Folketeateret 17. september 2015.
No comments:
Post a Comment