Wednesday, October 7, 2015

September 2015: Kommentarfeltet



«Kommentarfeltet». Trøndelag Teater, Trondheim Sinfonietta og Trondheim Kammermusikkfestival. Av: Marianne Meløy (tekst) og Trygve Brøske (musikk). Med: Trondheim Sinfonietta, Isa Katharina Gericke, Maija Skille, Torstein Fosmo og Andreas Elvenes m.fl. Regi: Øyvind Brandtzæg. Musikalsk leder: Trygve Brøske.
Autentisk og gjenkjennelig.
TERNING: FIRE

Godt sett fra nettets nett

«Kommentarfeltet» byr på gjenkjennelig humor om internetts parallelle virkeligheter.

KAMMEROPERA: Kommentarfeltskribenter og operasangere har en ting felles: For å bli hørt går de til ytterligheter i sine uttrykk. I «Kommentarfeltet», en offline opera om onlinetilgangens feller, utnyttes ytterpunktene både i sang og skrift.
Digital dumskap
Utgangspunktet er mangelen på digital dømmekraft, i dens ulike former: Det selvtilfredse skrytet. De bitre utbruddene, både de villede og de villedede. Skjellsordene og personangrepene, de rasistiske harangene. De ubegrunnede påstandene. Den poserte - og den oppdiktede - ekspertautoriteten. De ukontrollerbare digresjonene. Den overdrevne forventningen om å bli sett, forstått og likt. Det lett misforståtte og det påstått misforståtte. Konkurrerende avarter av trangsynthet. Iveren etter å være den som har rett. Ønsket om å leve det liv på nett en ikke har tilgang til avkoblet, virkelighetsflukten. Den private selvutleveringen.
Ekthet
«Kommentarfeltet» er godt observert, men ivrige nettbrukere har lite nytt å lære. Forestillingen er tilsynelatende satirisk, men bare tilsynelatende. Den er et virkelighetskonsentrat. Marianne Meløy har brukt autentiske internettinnlegg som basis for sin tekst, justert for sangflyt. Hovedpersonene er den entusiastiske mammabloggeren Eva (Isa Katharina Gericke) og hennes naturromantiserende ektemann Tor (Andreas Elvenes), aggressive Hege-Mari (Maija Skille) og påvirkelige Tim Arthur (Torstein Fosmo).
Trombonist Ole Jørgen Melhus opptrer som moderator - med kraftfulle trombonestøt når skribentene går over sømmelighetens grenser - mens støttesangerne May Kristin Svanholm Hegvold, Marit Johanne Nilsen, Trygve Misvær og Endre Aaberge Dahl bidrar med koring og kortere kommentarer, i roller som ulike nettaliaser - Tante Kristin, No Name og Barabas blant dem.
Temperament
Karaktertegningen er preget av etablerte ideer om de ulike stemmegruppenes temperamenter, framhevet av Trygve Brøskes emosjonelt ledende, tolkningsvennlige komposisjon, akustisk framført av Trondheim Sinfonietta. Musikken understreker sopranens sprudling og syrlighet, mezzosopranens uberegnelighet, tenorens lettbevegelighet og bassens fasthet. Hovedtrekkene i hver av de fire solistenes roller passer disse profilene. Det innebærer også at de øyeblikk som bryter rolleforventningene - som når bassen brumler «blinkesmiley» - har stor komisk effekt.
Den tilhører som vil være sikker på å få med seg alle tekstens nyanser kan finne fullstendig libretto på nett: www.sprudlemamma.blogg.no.

Premieren var på Trøndelag Teater 22. september.

No comments:

Post a Comment