«Pinocchio». Riksteatret. Av: Teodor Janson etter Carlo
Collodi. Med: Hanne Gjerstad Henrichsen, Ingolf Karinen, Elisabeth Moberg,
Håkon Moe, Ivar Nergaard, Gard Pedersen, Frank Ole Sætrang, Kristian Winther.
Regi: Teodor Janson.
Gjøglerteater med ujevn vanskelighetsgrad.
TERNING: FIRE
I Riksteatrets «Pinocchio» finner man både slikt som er
varmt inkluderende og slikt det er vanskelig å forstå.
TEATER: Snekkeren Geppetto (Ingolf Karinen) er en ensom
mann, så han bygger seg en sønn. En natt får tredukken Pinocchio (Hanne
Gjerstad Henrichsen) liv av en fe med konsentrasjonsproblemer (Elisabeth
Moberg). Men han må selv finne sin sjel og sitt hjerte.
Det gjør han gjennom en serie eventyr, rampestreker og
lærepenger.
Enkelt og vanskelig
Forestillingens vanskelighetsgrad er høyst ujevn. For noen av
tilskuerne kan nok det være et problem. For andre kan det være helt greit. Pinocchio
skjønner jo ikke selv alt som skjer rundt ham. Pinocchio er selv nødt til å
finne ut hva som virkelig er viktig og hva som virkelig er riktig.
Barnetilskueren trenger ikke vite hva det betyr når katten
og reven bruker ord som «spesialkompetanse», «kapital» og «investering», eller
vite at de viser til «Peer Gynt» når de snakker om å være seg selv nok, for å se
at de er slemme lurendreiere som ikke vil Pinocchio vel. Noen av de mer
avanserte begrepene - så som etikk, moral, samvittighet, sjel - blir i nokså
stor grad forklart gjennom handlingen, og følelsene er lette å følge både for
liten og stor. Som skuespillerne synger mot slutten, «Publikum i salen forstår
nok selv moralen» (før de for sikkerhets skyld forklarer sitt budskap likevel).
Men uansett gjør nok «Pinocchio»s lengde (nær to timer, med
innlagt pause) og «Pinocchio»s innhold at den egner seg best for de barn som
allerede har gått et år eller to eller mer på skolen, selv om den også har
scener mindre barn kan ha glede av.
Gjøglerteater
Kathrine Tolos billedrike scenografi brettes ut fra en vogn
à la dem omreisende teatertrupper brukte i de dager vogner ble trukket av
hester, en vogn som underveis blir til miljøer så forskjellige som Geppettos
hjem, Strombolis torgteater og hvalens mage. Dette passer både form og innhold
i forestillingen for øvrig.
Mange av virkemidlene Teodor Janson har valgt tilhører
gjøglerteatret, en naturlig kobling til det Italia Pinocchio stammer fra. Det
fysiske uttrykket er tydelig, med mye kroppslig komikk. Her forteller kroppsspråk
sine egne historier. Kroppsspråk utdyper ordenes historier. Noen ganger motsier
også kroppsspråk de historiene ordene har kommet med, og avslører løgn eller
illusjoner.
Spillet er humørfylt, varmt og inkluderende. Teatertriks
vises fram, kommenterer og forklares. Musikk og dans, også framført på måter vi
kan kjenne igjen fra gate- og torgteatret, hjelper til i forflytningene mellom
situasjoner. Som Pinocchio mestrer Hanne Gjerstad Henrichsen både tredukkens
kantete stivhet og barnets mer hengslete bråhet.
Premieren var på Riksteatret 1. oktober 2015.
Premieren var på Riksteatret 1. oktober 2015.
No comments:
Post a Comment