«Den stundesløse». Teater Manu. Av Ludvig Holberg. Med: Lars Otterstedt, Ronny Patrick Jacobsen, Ipek D.
Mehlum, Mira Zuckermann, Truls S. Yggeseth, Agata Wisny, Paal Richard Peterson,
Kjersti Fjeldstad og Marit Synnøve Berg. Regi: Bentein Baardson.
Fartsfylt og festlig.
TERNING: FEM
Hektiske herligheter
Tempoet er høyt, og underholdningsverdien likeså, når Teater
Manu viser «Den stundesløse».
TEATER: Egenerklært travelhet er ikke et nytt statussymbol -
det er Holbergs komedie fra 1723 et klart og tydelig tegn på. Så oppkavet er
Vielgeschrei (Ronny Patrick Jacobsen) at han ikke får gjort noe som helst. Ikke
får han med seg slikt han lett kunne ha registrert om han var hakket mer
oppmerksom på omgivelsene, heller.
Heldigvis har han et geskjeftig kvinnemenneske,
tjenestejenta Pernille (Ipek D. Mehlum, et uttrykksfullt kraftsentrum), i hus,
slik at avgjørelser kan tas og bli satt ut i praksis.
Leken selvironi
Når Bentein Baardson setter karakterkomedieklassikeren i
scene for tegnspråkteatret Teater Manu, er det med en lekent tilrufset
stilbevissthet som anerkjenner tradisjonsvirkemidlene, samtidig som den gir dem
et moderne, selvbevisst og selvironisk preg.
Ansiktenes hvitsminke er flekkete, parykkene bustete og
kostymene av Anette Werenskiold - holdt i et tykt og voluminøst, stivt stoff
som gir omfang til silhuettene - humoristisk stiliserte. Gjermund Andresens
scenografi, et kontor innrammet av vegger som vitner om at eieren ikke tar seg
tid til vedlikehold, er renlinjet og tar ikke konsentrasjon vekk fra den
handling som finner sted i den.
Kjapp humor
Hastigheten er hurtig, som det høver seg i en stresskomedie.
Ansiktsmimikken er ekspressiv, kroppsspråket presist, kommuniserende rikt på
fysisk komikk. Teater Manu bruker både tegnspråkskuespillere og
stemmeskuespillere i alle forestillinger. Prinsippet er at hørende og døve alle
skal kunne følge innholdet. I «Den stundesløse» er taleskuespillerne Kjersti
Fjeldstad og Marit Synnøve Berg plassert i roller som skrivere, en
referentrolle som passer naturlig inn i miljøet. Dette er et valg som fungerer
særs godt i de mer gjenfortellende delene av teksten. Men kanskje kunne den
direkte dialogen mellom aktørene vært gjengitt vel så godt om den hadde blitt
projisert som skrevet tekst på vegg i stedet for opplest sitert av
stemmeskuespillerne. Som skrift kunne disse replikkene ha fått den samme
kvikkheten som den visuelle kommunikasjonen. Som tale mangler den individuelt
særpreg.
Oppmerksomhet
Den visuelle kommunikasjonen er altså kjapp, og i denne
sammenhengen er det ekstra sannsynlig at Vielgeschrei kan la seg lure av
tjenerskap, datter (Agata Wisny) og deres medsammensvorne (Lars Otterstedt som
Oldfux, Truls S. Yggeseth som Leander): Når dialog er tegnspråk, må
samtalepartnerne se hverandre. Vielgeschrei er altfor opptatt med sitt
eget innbilte stressprogram til å følge med på utvekslingene rundt seg. Skjult
signalisering bak hans rygg, bak papirer og over hans hode når alle de
mottakere den er ment for - blant øvrige rollefigurer og publikum - uten at han
får den med seg. «Den stundesløse» gir oss mange og morsomme påminnelser om at
det å høre og det å lytte langt fra er det samme.
Premieren var på Teater Manu 8. oktober 2015. Anmeldelsen er skrevet ut fra visningen 11. oktober.
Premieren var på Teater Manu 8. oktober 2015. Anmeldelsen er skrevet ut fra visningen 11. oktober.
No comments:
Post a Comment