«Dyrene i Hakkebakkeskogen». Nationaltheatret. Av Thorbjørn
Egner. Med: Lasse Lindtner/Erland Bakker, Jan Gunnar Røise/Olav Waastad,
Kjersti Botn Sandal/Hanne Skille Reitan/Mariann Hole, Terje Strømdahl/Anders
Mordal, Andrine Sæther/Ellen Horn, Laila Goody/Jonas Strand Gravli/Anneke von
der Lippe, Henrik Horge/Håkon Ramstad, John Emil Jørgensrud/Sigurd Myhre,
Henrik Rafaelsen/Ole Johan Skjelbred/Nils Golberg Mulvik, Ågot Sendstad/Marian
Saastad Ottesen/Hennika Skjønberg, Bjørn Skagestad/Per Frisch, Helén
Vikstvedt/Heidi Goldmann, Marte Engebrigtsen/Kjersti Tveterås/Ingjerd Egeberg,
samt barneskuespillere. Regi: Kim Haugen.
Kjent og kjært, trygt og godt.
TERNING: FEM
Velkjent Hakke-pakke
«Dyrene i Hakkebakkeskogen» er barneteatrets svar på «Grevinnen
og hovmesteren»: Same procedure as every year, Klatremus.
TEATER: Aller første gang Nationaltheatret satte opp «Dyrene
i Hakkebakkeskogen» var i 1964, med Thorbjørn Egner selv som regissør og
scenograf. Fra da av og fram til nå, når teatret setter opp barneklassikeren
for sjuende gang, har 314 000 tilskuere kjøpt billett til nettopp dette
stykket på nettopp dette teatret. En trenger ikke være økonom for å anta at
denne populariteten er en sentral årsak til at det igjen står på programmet.
Spillerom
Egner-familien beskytter rettighetene strengt, og den som
skal sette «Hakkebakkeskogen» i scene gjør det med klare restriksjoner for hvor
mye som kan endres på. Selv små detaljer som fargekombinasjonene i kostymene
skal følge instruksjonene fra Thorbjørn Egner.
Denne velkjentheten er både attraksjonen (du vet hva du får)
og problemet (du vet hva du får). Kim Haugen & kompani har brukt det lille
spillerom de har. Bakergutten (Laila Goody på premieren) står på sparkesykkel
og blir forklart at farin er sukker. Henrik Rafaelsens elg bruker Henrik
Rafaelsens sørlandsdialekt. Reven (Lasse Lindtner på premieren) klasker lanke -
high five - og Klatremus (Kjersti Botn Sandal på premieren) viser tommel
opp-tegn. En aldri så liten flørt mellom Stabbursmusa (Marte Engebrigtsen på premieren)
og reven huskes heller ikke av undertegnede fra tidligere. Visse moderne
aksenter finnes også i dansenumrene (koreograf er Thea Bay) og i Per Christian
Revholts musikalske arrangementer (framført live).
Men i det aller meste, stort og smått, følger årets
oppsetning den tradisjonelle malen, kjent og kjært, trygt og godt.
Proft
Det er godt, la oss understreke det, proft gjennomført i
alle ledd. Handlingen er mer tidløs enn uttrykket. «Dyrene i Hakkebakkeskogen»
er, i likhet med «Folk og røvere i Kardemommeby», en eventyrfabel om det å leve
sammen i et samfunn. Motsetninger mellom ulike personligheter og deres prioriteringer
skaper konflikter som må løses. Konfliktene blir løst, pragmatisk, praktisk og
med varme og aksept for at en er forskjellige.
Flere skuespillerlag alternerer i rollene. Om det er sant at
den virkelige testen på en skuespillers profesjonalitet er hvordan han eller
hun møter standardroller med liten handlefrihet, er det flere av
premierekveldens aktører som består med toppkarakterer. Jan Gunnar Røise så ut
til regelrett å kose seg med Morten Skogmus’ pertentlighet, Terje Strømdahl ga
Bakermester Harepus operatiske ambisjoner, og Ågot Sendstad fylte den lille
rollen som bondekona med sjefete virketrang.
Sju år har gått siden sist «Dyrene i Hakkebakkeskogen» var
oppe på Nationaltheatret. Kanskje er det et passende tidsintervall:
Barnepublikum vokser til og vokser fra, og dagens målgruppe så ikke
2008-oppsetningen, selv om deres eldre søsken, foreldre og besteforeldre kan ha
sett en eller flere tidligere versjoner. Samtidig må det være lov å håpe at
noen av billettkronene fra 2015-oppsetningen brukes til å utvikle splitter nytt
barneteater neste år.
Premieren var på Nationaltheatret 17. oktober 2015.
Premieren var på Nationaltheatret 17. oktober 2015.
No comments:
Post a Comment