«Fulle folk». Det Norske Teatret. Av: Ivan Vyrypajev, oversatt av Sigrid Strøm Reibo. Med: Kjersti Dalseide, Kim Sørensen, Marie
Blokhus, Agnes Kittelsen, Gard Skagestad, Bernhard Ramstad, Gjertrud Jynge, Per
Schaanning, Marianne Krogh, Eivin
Nilsen Salthe, Joachim Rafaelsen, Espen Reboli Bjerke, Oddgeir Thune, Sara
Khorami, Julie Moe Sandø. Regi: Sigrid Strøm Reibo.
Parodi
med poeng.
TERNING:
FEM
Full av
menneskelighet
Overdrivelsene
er det som gjør «Fulle folk» overbevisende.
TEATER: «Vi
er alle her veldig fulle», sier Klara, spilt av Gjertrud Jynge. Dét er ingen
overdrivelse. Alle sammen er stup fulle. I «Fulle folk» er både fylla og fyllas
konsekvenser forstørret. Gester og manerer, personlige særheter og samhandling
mellom mennesker er satt på spissen. Men nettopp overdrivelsene er det som gjør
dette til skarpsindig teater, en tydeliggjøring av at rus er noe mennesker
søker når en følelse av mening mangler.
Fasadefall
I «Fulle
folk» krymper rusen avstanden mellom det absurde og det selvfølgelige, det
trivielle og det eksistensielle, slik rus jo har det med å gjøre.
Tilskueren
både ler av og ler med, og i latteren ligger en gjenkjennelse av all den
menneskelige ynkelighet som får sitt utløp i fyllekulene: Fasader faller.
Kommunikasjon bryter sammen. Kommunikasjon oppstår. Misforståelser, nederlag, meningssavn,
kjærlighetserklæringer, kjærlighetslengsel, følelser av tilkortkommenhet, svik,
aggresjon, ensomhet, skamfulle hemmeligheter, eksentriske oppfatninger, nonsens
og visvas, trang til å være dypsindig, påståelighet, nedlatenhet og ønsker om å
forstå og bli forstått. Alt slippes løs.
Å finne
utløp for det en ellers savner utløp for er i det hele tatt et fellestrekk for
«Fulle folk»s fryktelig fulle figurer. Ruset tillater de seg å vise den
følsomhet de normalt skjuler for hverandre. De mister kontroll. De dummer seg
ut. De tar idiotiske, impulsive valg. De forteller hverandre sannheter, og noen
kanskje-ikke-sannheter, som de i edru tilstand skjuler. De sårer hverandre, og
de skader seg selv. Noen av dem havner i situasjoner som kan bli avgjørende for
resten av deres liv. Oppleves det så som en form for katarsis? Nei, til det er
resultatene for ustyrlige. Dionysos er på avveie, og det er ikke renselse som
er målet med dette.
Hyperpoengtert
Sammen med
koreograf Oleg Glusjkov har Sigrid Strøm Reibo gitt sine skuespillere et hyperpoengtert
kroppsspråk. Klossete akrobatiske fall (både av typen Bambi på isen og mer
stuntaktig enn som så), sjanglende og intenst konsentrert gange, slappe
sittestillinger og keitete kontakt mennesker imellom understreker rusens
virkninger.
Skuespillerne ser ut til å gå helhjertet inn i rollene. Ansiktsmimikk
brukes som maske og ansiktsmimikk viser maskefall. De individuelle reaksjonene
på alkoholinntaket, mellom årvåken konsentrasjon og sløvet evne til fokusering,
nervøs forvirring og forsøksvis suverenitet, tegnes i sine ulike avskygninger.
Det er ofte morsomt, men det er komikk med en viss sårhet i.
Katrin
Nottrodts scenografi, med forsøplingsinnslag, industrielt restaurantkjøkken,
privat spisestue og leilighetssalong, plasserer «Fulle folk» i et bymiljø som
både er upersonlig allment og tett befolket.
Premieren var på Det Norske Teatret 8. oktober 2015.
Premieren var på Det Norske Teatret 8. oktober 2015.
No comments:
Post a Comment