«Dido + Aeneas», Torshovteatret/Nationaltheatret. Av: Henry
Purcell (musikk) og Nahum Tate (tekst). Med: Lena Kristin Ellingsen, Bernhard
Arnø, Christian Skolmen og Ågot Sendstad, Kristian Alm, Kristian Støvind, Ole
Willy Falkhaugen. Regi: Sigrid Strøm Reibo. Musikalsk ansvarlig: Simon Revholt.
Uhøytidelig svulstighet.
TERNING: FEM
Minimalist-monumentalisme
Patos møter patos. På Torshov kombinerer «Dido + Aeneas»
skoledagenes følelsesintense melodrama og det operatiske skjebnedramas
mytologisering.
MUSIKAL: Den eldste kjente oppsetningen av Henry Purcells
opera «Dido og Aeneas» fant sted på en engelsk pikeskole i 1689.
Skoleforestillingen danner en ramme også om Torshovteatrets Musikklabs operautforskning.
Ågot Sendstad, med skoleuniform, musefletter og diadem, er Dido, dronning av
Karthago. Hun forelsker seg i Aeneas, trojansk prins i hvit t-skjorte og
basketballjakke (spilt av Christian Skolmen).
Det hintes også mot high school-musikalen (tenk «Grease»,
som der også er en allusjon til i scenen der Dido forteller venninnene om sin
ferske kjærlighet) og den erkeengelske julepantomimen (der følelsesstemninger,
som i opera, markeres heller enn spilles ut). Dessuten er norsk ungdomsskolekultur, med
blokkfløytespilling og elevkveld-stiv pardans, gitt plass.
Kompaktversjon
Sigrid Strøm Reibo, dramaturg Njål Helge Mjøs, koreograf
Oleg Glushkov og musikalsk arrangør Simon Revholt har valgt en kompakt form til
forestillingen. Sangene framføres på originalspråket engelsk, med inderlighet, innrammet
av forklarende innstikk (Bernhard Arnø som forteller), i skingrende skoleguttforedragsformat,
med ungdommelig-naivistisk gravalvor og wikipediansk tekststil. I
forestillingsprogrammet finnes for øvrig librettoen i sin helhet, med orddefinisjoner,
for dem som måtte føle behov for det. Forestillingen er ellers ikke tekstet.
Dido og Aeneas parrer seg med klossete iver, mens
ungdomsskolens populær-kule mobber skråstrek operaens heks (Lena Kristin
Ellingsen) spinner intriger om dem, godt hjulpet av det dansende kor Alm-Falkhaugen-Støvind
i et bredt utvalg statist- og biroller. De tre er på utlån fra
Nasjonalballetten og holder, naturligvis, nasjonalballettnivå, om enn begrenset
av scenestørrelsen.
Usentimentalt svulstig
I forestillingen er skuespillerferdigheter prioritert over
sangfaglig styrke, som seg hør og bør innen teaterrammen. Spillet-i-spillet
krever at aktørene kan balansere sine rollefigurers høytidsstemning med et
usentimentalt, uhøytidelig forhold til egne virkemidler. Det kan de og det gjør
de. Samtidig bidrar den musikalske kvartetten - Simon Revholt, Kaja Fjellberg
Pettersen, Morten Michelsen og Lise Voldsdal - med et tonefølge som er rikt på
kammermusikalske kvaliteter.
Med «Dido + Aeneas» har Sigrid Strøm Reibo og kompani skapt
en ny Musikklab-forestilling med den samme sjangerbevissthet og -brudd som har
preget de foregående.
Premieren var på Torshovteatret 18. april 2015.
No comments:
Post a Comment