Den sosiale scenen
Avantgardeteatret
har tatt den sosiale bevisstheten tilbake.
SIGNALER: Oslo
Internasjonale Teaterfestival er i gang. I løpet av ti dager, gjennom 16
prosjekter, fyller teaterkunstnere fra (nesten) alle verdensdeler Black Box
Teaters scener med ny scenekunst. I år er det snakk om samtidskunst med
samtidsbevissthet: Kompanier og kunstnere som vil diskutere samfunnstendenser,
problemer og mulige løsninger. Flere av forestillingene undersøker hvordan det
er å leve som samfunnets svakeste.
ITALIENSKE Motus
tar for seg tilværelsen som flyktning, i to forestillinger med litt ulike
innganger. Deres «Caliban Cannibal» er et nærportrett av to flyktninger i et
telt, «Nella Tempesta» et forsøk på å forstå sammenhengene mellom økonomisk
urolighet, klimaendringer og migrasjon. I «Riding on a Cloud» viser libanesiske
Rahib Mroué fram konsekvenser av krigsskader med sin egen bror som eksempel. I
«Mi gran obra» reflekterer spanske David Espinosa over kunstnerfattigdom og
-drømmer. I «Economic Theory for Dummies» forsker norske Amund Sjølie Sveen i økonomiske
markedsmekanismer og i retorikken som omgir dem. I «Yellow Towel» sammenligner
kanadiske Dana Michel hvite og svarte kvinneforventninger. I «His Own Room»
skaper norsk-svenske A Kiss Me Production satire over den fornærmede hvite
mannen.
INGENTING står i veien for at en teaterforestilling kan være
både formbevisst og samfunnsbevisst. Samtlige av årets festivalkompanier vil
nok si at de vektlegger både innhold og form i sitt arbeid. Det samme kan mange
tidligere festivaldeltakere si, som International Institute of Political
Murders «Hate Radio» (vist i 2013), som slovenske «My name is Janez Janša»
(samme år) eller amerikanske «Twenty Looks or Paris is Burning at The
Judson Church» (vist i fjor). Men årets festival har likevel en
sterkere og mer gjennomgående samfunnsengasjert profil enn tidligere år, og det
gjenspeiler en internasjonal utvikling i den frie scenekunsten. Sosial
bevissthet er ikke lenger «så syttitalls». Det er tilbake som trend. Det
politiske teatret er nyskapende igjen, og det nyskapende teatret tør igjen være
politisk.
HVORFOR DET ER SLIK
er ikke lett å si. Skyldes det finanskrisen? Ønsket om å danne en motvekt til
lettvintheter? Et behov for å forstå mer enn bare ens egen nære verden? En
følelse av metning med prosjekter som «bare» forsker i form? Et dypfølt - og i
perioder ignorert - engasjement? Sannsynligvis er det sammensatt, slik også
kunstnerskapene, deres temavalg og vinklinger er sammensatte.
Kommentaren sto på trykk 27. mars 2015, under Oslo Internasjonale Teaterfestival.
No comments:
Post a Comment