«Femti flotte år med Frode Kommedal», Rogaland Teater. Av:
Tore Renberg med musikk av Janove Ottesen. Med: Espen Hana, Marianne Holter, Gretelill
Tangen, Marko Kanic, Ingrid Rusten og Magnus Knudsen Rostad. Regi: Tore
Renberg.
Overtydelig humor.
Uttalt utagerende
Der finnes langt større stemningsvariasjoner i Tore Renbergs
manus enn i Tore Renbergs regi.
TEATER: Rogaland Teater har kalt «Femti flotte år med Frode
Kommedal» et «komisk drama». Om teksten kunne det vært en relevant merkelapp.
Om forestillingen er det lite dekkende. «Femti flotte år…» framføres med så
mange revyvirkemidler at dramadelen svekkes. Alt skuespill signaliserer et
ønske om latter.
Harryhurragutt
Uttrykket er høylytt støyende. Stilen er utagerende,
overlesset med gester, miner og grimaser. Neonlystydelig averteres følelser og
stemninger. Selv i scener der tempoet roes ned og rollefigurene skal vise sine
mer følsomme sider, understrekes det publikum skal forstå så uttalt at formen blir
karikaturens.
Harryhurragutten Geggi (Espen Hana) slippes ut av fengsel.
Han, en skrønemaker med et visst hjerte, oppsøker sine gamle venner Hilde
(Marianne Holter) og Svein-Inge (eller Sveini, spilt av Marko Kanic). De bor
sammen med sønnen Fredrik (Magnus Knudsen Rostad) og Sveinis mor Bodil
(Gretelill Tangen) i et hus som er for dårlig lydisolert. Her er også Fredriks
kjæreste Silje (Ingrid Rusten) en hyppig gjest.
Slitasje
Scenografien tilhører Arne Nøst. Den viser en stue og et
kjøkken i et hus som er stort nok til at de som bor i det ikke kunne kjøpt det
i dagens boligmarked, noe som også poengteres gjentatte ganger i replikkene.
Møblene har vært brukt noen år, de også. Brukte pizzaesker i en stabel på
kjøleskapet og et stort, spredt utvalg av effekter fra Trykkerispesialisten i
begge rom viser hvor prioritetene ligger. Dette oppleves som et riktig miljø
for familien Ramsvik.
Kan der finnes kjærlighet uten respekt? I generasjonsboligen
er svaret et utvetydig ja. Her er kjekling, hakking og masing hverdagskost,
samtidig som rollefigurene er tett knyttet til og glade i hverandre. Hvordan
denne daglige slitasjen bryter ned trivsel og selvbilder er grundig belyst, det
samme er måten svigermorfrustrasjoner kan gå i arv fra generasjon til
generasjon. Men her finnes også en større hemmelighet, en slags forklaring på
hvorfor tonen er blitt som den er. Øyeblikket der Fredrik innser hva som er
holdt skjult for ham er så demonstrativt klart markert at avsløringen i plenum
nærmest blir et antiklimaks.
Premieren var på Rogaland Teater 22. april 2015.
Premieren var på Rogaland Teater 22. april 2015.
No comments:
Post a Comment