«Skylight» Nationaltheatret.
Av David Hare, oversatt av Kjetil Bang-Hansen. Med: Marte Engebrigtsen, Lasse
Lindtner og Thomas Ottersen. Regi: Kjetil Bang-Hansen.
For intellekt og
hjerte
Nivåer av rikdom
I «Skylight» skaper
Nationaltheatret teater om klasse og av klasse.
TEATER: Kan en leve
sammen om en ikke kan enes om hva i livet som er av verdi?
På ett plan er
«Skylight» et samlivsdrama. På et annet, et samfunnsdrama. Det private er
politisk og det politiske er privat.
Nyanser
Den
noen-og-trettiårige Kyra (Marte Engebrigtsen) og den noen-og-femtiårige Tom
(Lasse Lindtner) hadde en gang et forhold. Han var gift. Nå er han enkemann. De
møtes igjen. Han ønsker seg en ny start, et nytt forsøk. Hva vil hun?
«Skylight» er beretningen om en lang natts ferd mot morgen og nye erkjennelser
for dem begge.
Teksten er kompleks
og nyansert. Kjetil Bang-Hansens regi er det samme.
London-settingen, med
britisk klassebevissthet og -markører, er beholdt, i tekstoversettelse og i
Even Børsums scenografi. Kyra, som startet sitt yrkesliv i en av
restaurantmogulen Toms spisesteder, er nå lærer i et fattigslig strøk av byen.
Hennes politiske idealer står langt fra hans. Men er det egentlig deres ulike
politiske verdisyn som skiller dem, eller er det spørsmål som handler om tillit,
grenser, aksept og det å åpne seg for et annet menneske? Er hindrene som står i
veien for dem reelle sperrer, eller er det snarere slik at den lidenskapen de
føler og har følt trenger hindringer for å oppleves som så intens? Teksten
åpner for ulike muligheter. Rollefigurene har, naturlig nok, ulike syn også på
dette. I likhet med Hare overlater Bang-Hansen, Engebrigtsen og Lindtner
vurderingen om hvem av dem som har «mest rett» til sitt publikum.
Dynamikk
Leilighetens
symbolske kulde og stigende temperaturer gjenspeiler handlingsutviklingen i
stykket og framstillingen av persondynamikken i forestillingen. Også i tonen de
norske skuespillerne bruker seg imellom problematiseres avstand og nærhet,
problematikk rundt ikke å forstå hverandre, og å forstå hverandre så altfor
godt. Den er innledningsvis noe anstrengt og distansert, gradvis nærmere og mer
konfliktfylt, med innslag av varme og høy intensitet.
Scenene mellom Kyra og
Edward (Thomas Ottersen), som er Toms sønn, danner en nødvendig ramme for
hovedhandlingen. Edward tegnes som tilstrekkelig av en speiling og
tilstrekkelig av en kontrast til sin far til å gi tilleggsforståelse til
bakgrunnen.
Premieren var på Nationaltheatret, Hovedscenen, 19. mars 2015.
No comments:
Post a Comment