«Peer, du lyver!». Riksteatret. Av Toril Solvang
etter Henrik Ibsen, musikk av Stefan Johansson. Med: Gunnar Eiriksson, Helga
Guren, Ellen Andreassen m.fl. Regi: Jakob Höglund.
Lekent alvor.
Peersonlig utvikling
Når Riksteatret omskaper «Peer Gynt», tas barnet på alvor.
Det gjelder både barnet på scenen og barnet i salen.
MUSIKKTEATER: Peer (Gunnar Eiriksson) er et barn som synes
det er vanskelig å være barn. Han har så mye fantasi, og han har så mange
grunner til å like fantasien bedre enn virkeligheten. Peer har en mamma (Helga
Guren) som ikke helt får til å være mamma, og en pappa han ikke kjenner. Han
blir ertet på skolen, og han pleier å stikke av. En dag skjer det noe som gjør
at han rømmer hjemmefra for alvor.
Selvstendig
Toril Solvangs nydramatisering stiller seg selvstendig til
Ibsens tekst. Hun fyller ut det vi vet om Peer Gynts barndom og viderefører
Ibsen-temaene i situasjoner og former som er lett gjenkjennelige for en yngre
aldersgruppe. En og annen Ibsen-formulering er samplet inn, men også i
replikker er dette en nydiktning på egne bein.
Stefan Johanssons musikk lar skuespillerne - som alle
spiller minst to instrumenter hver - utforske en sjangerbredde som stemmer
overens med Peers utforskning av egen historie.
Teateruttrykket tilhører musikkteatret, fortellerteatret og
det fysiske teatret i omtrent like stor grad, og scenografien (Sven Haraldsson)
er såpass naken at publikum blir nødt til å bruke sin egen fantasi. Et blått
frynseforheng og en mengde sirkel- og klosseformede puter utgjør de viktigste
elementene. Putene brukes til å bygge skolepulter, bursdagskake og pyramider,
blant mye annet, med en fleksibilitet som speiler den positive siden av Peers
personlighet; evnen til tilpasning.
Sterkt ensemble
«Peer, du lyver!» er en ensembleforestilling med tett
samarbeid mellom hovedrolleinnehavere - Gunnar Eirikssons Peer, Helga Gurens
Åse, Ellen Andreassens Solveig - og medspillere. Jakob Höglund bygger
situasjoner og stemninger gjennom birollegalleriets reaksjoner på
hovedkonfliktene. Eiriksson gir et dynamisk, sympatisk og mangesidig portrett
av tittelrollen, her en ti år gammel gutt som forsøker å finne svar på
spørsmålene i sitt eget liv. Handlingen er lagt til et uspesifisert sted i
dagens Norge, og skuespillerne bruker et utvalg ulike dialekter. Höglund har
dessuten latt Ingrid spilles av en mannlig skuespiller (Philip Bøckmann) og
Mads av en kvinnelig (Anna Strand Andersen), uten at det gjøres noe stort poeng
av. I seg selv blir dette et fint aspekt, som både viser at det vi
representerer for andre ikke alltid er det vi selv føler oss som, og at det
finnes mange måter å være normal på.
De voksne som ser «Peer, du lyver!» vil sannsynligvis allerede
vite at han skal bli til en voksen som ikke vil oppføre seg som en voksen. Men en
trenger langt ifra kjenne den voksne «Peer Gynt» for å leve seg inn i
barne-Peers vanskeligheter. «Peer, du lyver!» tar barnet på alvor.
Forestillingen gir tillit til sin Peer og hans omgivelser, og til deres evne
til å finne sine egne veier. Den stoler samtidig på at barnepublikum er i stand
til å se alvoret bak leken.
Premieren var på Riksteatret 11. februar 2015. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i generalprøven 10. februar.
No comments:
Post a Comment