«Mor Courage». Det Norske Teatret. Av: Bertolt Brecht,
oversatt av Arnljot Eggen. Musikk av: Morten Bergeton Iversen. Med: Ane Dahl
Torp, Therese Slob, Joachim Rafaelsen, Oddgeir Thune m.fl. Regi: Lars-Ole
Walburg.
Brutal billedgjøring.
Hard Courage
Krigens ukontrollerbare kynisme settes under et skarpt,
grelt lys i Det Norske Teatrets «Mor Courage».
TEATER: Mor Courage er krigsprofitør i det små. Fra en vogn
hun kjører til frontlinjene (her: en litt sliten campingvogn) driver hun sin
handel. Hun selger til priser hun ikke kunne ha krevd i fredstid. Men krigen
koster henne også dyrt. Den korrumperer henne. Den tar fra henne alle hun er
glad i.
Slik har Brecht gjort henne til en dobbel politisk metafor.
Mor Courage er både krigens årsak og krigens konsekvens. Hun er kapitalismen.
Hun representerer vinningen, men også tapet, pågangsmotet (som hun har fått
sitt tilnavn fra), men også maktesløsheten.
«Spis eller bli spist», sier det faste uttrykket. «Mor
Courage» er eksemplet på at dette ikke er et enten-eller, men et både-og.
Kynisme
I Ane Dahl Torps rolletolkning formidles kynismens
beskyttende skall, men hun demonstrerer også den visshet som ligger under skallet,
vissheten om beskyttelsesbehovet. I dette viser metaforen sin menneskelighet, i
en oppsetning som ellers er mest opptatt av det umenneskelige. Et annet
mykhetssymbol finnes i danseren Therese Slob, som framstiller den stumme
datteren Kattrin. Hun viser en spastisk uttrykksrikdom i kommunikasjonen med
andre, og en mer dvelende, drømmende langsomhet i sine ordløse monologer.
«Mor Courage» er, som seg hør og bør en Brecht-forestilling,
rik på fremmedgjøringsgrep, kjølig gjenfortellende, og med det
intellektualiserende. Ofte pågår flere parallelle handlinger, ubemerket av
rollefigurene, opplysende for publikum. Krigens mangel på kontroll og krigens
absurde logikk markeres gjennom utleverende humoristiske innstikk.
Mein Volk
Det kunstneriske laget - regissør Lars-Ole Walburg,
scenograf Robert Schweer, kostymedesigner Nina
Gundlach og lysdesigner Heiko Wachs - er tysk, og arbeider som en mer eller
mindre fast konstellasjon. I «Mor Courage» viker de ikke unna bevisstheten om
sitt eget lands krigshistorie. Forestillingen er fortsatt lagt til 1600-tallets
trettiårskrig, men den åpner med Eivin Nilsen Salthe i naziuniform, med
hakekors på armen, sidelugg i pannen, og Hitler-bart under nesen. «Danke schön»,
sier han. «Mein Volk», sier han. Den brune uniformsskjorta beholder han gjennom
skiftene utover i forestillingen, noen ganger synlig, andre ganger ikke,
og det skal vise seg at han har
et forråd av Hitler-barter på lomma, også.
Musikken er spesialskrevet for forestillingen av Morten
Bergeton Iversen, som også er kjent som Teloch, gitarist i svartmetallbandene
Mayhem og Nidingr. Den fungerer dels som lydkulisse, en lydliggjøring av
krigens maskinelle brutalitet og ustoppelighet, men den er faktisk også meningsbærende,
tekstformidlende. For at ordene ikke skal gå tapt i musikkpartiene vises de i
de fleste sangscener også som teksting på et banner i scenografien.
Premieren var på Det Norske Teatret 13. februar 2015.
No comments:
Post a Comment