«Jeppe». Chat Noir/Thalia Teater. Av: Hans-P.
Thøgersen (tekst) og Svein Gundersen (musikk) etter Ludvig Holberg. Med: Øivind
Blunck, Hilde Lyrån, Hans Marius Hoff Mittet, Nils Vogt m.fl. Regi: Ole-Herman
Gudim Lundberg. Musikalske arrangementer: Tom Rønningsveen og Svein Gundersen.
Tydelig nær overtydelig.
TERNING: FIRE
«Jeppe» i store bokstaver
Tydelighet er «Jeppe»-musikalens største styrke og største
svakhet.
MUSIKAL: Musikalformen tilfører ikke ny innsikt eller
forståelse til «Jeppe». Men den gir muligheten til klar og lettfattelig person-
og situasjonstegning, og det er en mulighet som teamet benytter seg fullt ut
av. Så lettfattelig er «Jeppe» at den nærmer seg overforklart.
Nøkkelfraser
Hans-P. Thøgersen har i sitt manus konsentrert og forenklet
Holbergs scener, og en stor del av dialogen, samt forklarende monologer, formidles
gjennom sang.
Som regel er sangene - med tekster av Thøgersen, melodier av
Svein Gundersen - bygd opp om musikalske og tekstlige nøkkelfraser, som
gjentas, gjentas og gjentas igjen. Dette er tydeliggjørende grep, men det gjør
også skikkelsene og situasjonsbeskrivelsene vel ensidige, i alle fall i deler
av oppsetningen.
Når det er sagt speiler Gundersens melodier sangernes
sinnstilstand godt, den følger humør og stemninger. Øivind Blunck får anledning
til å imponere med sitt betydelige vokalregister.
Utagerende
Ole-Herman Gudim Lundberg har valgt å fortelle historien
gjennom en utagerende spillestil, med gester, gestikulering og grimaser. Stilen
eskalerer i narrespillscenene, der den går så langt inn i overspillet at den
blir til en karikatur over overspill. Dette understreker det den vulgariteten, det
snobberiet og det hykleriet Baronen (en syrligspottende Hans Marius Hoff
Mittet) og hans menn (frontet av en lekende Gard Eidsvold) legger for en dag
når de bestemmer seg for å latterliggjøre den drukne bonden.
I Bluncks komediespill legges større vekt på Jeppes følelser
enn på Jeppes personlighet, men forholdet mellom ham og Nille (Hilde Lyrån) er
fint og nyansert tegnet. Lundbergs personinstruksjon og Thøgersens manusvalg
viser forståelse og sympati for begge de to.
Miljø
En skrånet plattform utgjør hoveddelen av Gjermund Andresens
scenografi. Det er her Jeppe havner på skeive, og her han gjør forsøk på å
rette opp livet igjen. Rammen rundt denne plattingen, viser det seg, kan heves
og senkes, for å signalisere forskjell mellom baronens rom og allmuens arenaer.
Fra taket senkes der ned tekstiler for å vise det samme skillet.
For øvrig er det kostymer og rekvisitter som viser
miljøforandringene, og hovedinntrykket er rent og ryddig.
Omrigging for sceneskifter er innpasset i Tomas Adrian
Glans' koreografi, som også i øvrige scener underbygger miljøskildringen i
forestillingen.
Premiere var på Chat Noir 12. september 2013.
No comments:
Post a Comment