«Christine Hope...roer seg kraftig ned» Ole Bull Scene,
Bergen. Av: Christine Hope, Arvid Ones, Agnes Ravatn, Eduardo «Doddo» Andersen,
Øyvind Angeltveit, Yvonne Algrøy, Are Kalvø og Jon Niklas Rønning. Med:
Christine Hope. Regi og koreografi: Arvid Ones og Hilde Sol Erdal.
Mer fryd enn fred.
TERNING: FEM
Hope i høy hastighet
«Christine Hope...roer seg kraftig ned» er et show med en
villedende tittel.
SHOW: Hastigheten er, om ikke hyperaktiv, så i alle fall jevnt
høy. Christine Hope kan snakke raskere enn Øystein Sunde spiller gitar. Humorpoengene
kastes ut i hurtig tempo, og takket være Marte Synnevåg og Anne Lise Tollefsen bytter
hun kostymer nesten like fort som hun åpner og lukker munnen, også.
Alene med typer
«Christine Hope...roer seg kraftig ned» er faktisk hennes
første soloshow. Tidligere har hun alltid delt scenen med noen - Espen Beranek
Holm og Are Kalvø, Ørjan Liavåg, Ina Breivik, Jan Martin Johnsen og Trond
Hanssen, Herborg Kråkevik, Dag Schreiner. I «Christine Hope...roer seg...»
viser Hope at hun også står støtt på egne bein, bein som, nå som før og nær
sagt naturligvis, utgjør selvskrevne, selvstendige og svært så uttrykksfulle
kommunikasjonskanaler. Det gjelder også øvrige kroppsdeler.
Typetegning utført i stumfilmtydelig kroppsspråk, med den
fysiske komikk som hører til, er hovedpilarer i showet. Den som ikke kjenner
stilen fra tidligere show og TV-opptredener, kan tenke seg Buster Keaton i møte
med Leif Juster og norsk revytradisjon. Skjønt, verken Keaton eller Juster
opptrådte vel noen gang med poledancing iført middelaldrende-dame-parykk og
paljettbluse.
Allment
«Christine Hope...roer seg kraftig ned» gir et gjensyn med
flere av hennes velkjente skikkelser, som den eneste homsen på Dale, guaiden
Trygve og mor til Birgitte. Men hovedpersonen er Hope selv, eller en versjon av
henne, en med keitete barne- og ungdomsbilder, mer eller mindre reelle
barndoms- og ungdomsminner, og mer eller mindre personlige betraktninger fra
voksenlivet. Tematikken er allmennmenneskelig, knyttet til nære forhold
og/eller følelsen av å skille seg ut, «gamle dager» er 1980-tallet,
fotball-laget er Brann. For øvrig har vel slektsforskning aldri før artet seg
fullt så lattervekkende.
Hvem som har skrevet hva er ikke kreditert, men tekstlig er
her en gjennomgående tone som tyder på at Hope, eventuelt i samarbeid med Ones
& Erdal, har personliggjort flere av de tekstene som er skrevet av andre.
Overgangene flyter godt, og en viss rød tråd er tvinnet rundt «ting som ikke
gikk slik man hadde tenkt de skulle gå».
Premiere var på Ole Bull Scene, Bergen, 5. september 2013.
No comments:
Post a Comment