FAKTA: «Slowgirl». Rica Hotel Havna, Tjøme/New Times. Av og med: Brit Elisabeth
Haagensli. Regi: Peter Brandt. Musikk: Terje Norum.
Klovn,
kåsør, menneske.
TERNING:
FIRE
Sent,
men variert
«Slowgirl»
er et viltert virvar av et show.
SHOW: Inn
kommer Brit Elisabeth Haagensli. Men hva i alle dager er det hun har på seg? På
hodet bærer hun en underlig fjærpryd - ikke noe en Vegas-sparkepike, en indianerhøvding
eller en renessansenarr ville ha kjent igjen. På kroppen har hun en hvit
sommerbukse og en batikk-kittel, dekket av en fargeskrikende kåpevest med
paljettbesatt bryststykke, epåletter på skuldrene og ermer. Fra den henger
neonfargede frynser. Kostymet, designet av Cårejånni Enderud, gir klar beskjed:
Forvent ikke en diva. Forvent en klovn.
Variasjon
Klovne
gjør hun, selv etter at hun har tatt av seg den øyeskjærende kåpa, men ikke
bare. «Slowgirl» er et innholdsrikt og variert show, som beveger seg fra det
mest underfundige til det mest høylytte. Brit Elisabeth Haagensli fyller 60 i
august. Hun har vært artist i hele sitt voksne liv. I «Slowgirl» viser hun
ulike sider av seg selv og sitt sceniske virke. Som parodiker. Som sanger. Som
kåsør. Som skuespiller. Som revyartist. Som observatør og formidler av
mellommenneskelighet.
Stilistisk,
og tilsynelatende tematisk, er spennet stort. I den grad her er et samlende
stikkord er det «kommunikasjon». Å nå inn til andre. Å prøve å nå inn til
andre. Å lykkes eller å feile i forsøket. Hun sier det ikke direkte, men det er
lett å forlate «Slowgirl» med tanken om at drivkraften, for Brit Elisabeth
Haagensli, er nettopp kommunikasjonen. Møtet. Det å dele en opplevelse. Betyr
det at hva man kommuniserer om, og hvordan, er underordnet? At innholdet ikke
er viktig? Kanskje, muligens. Det kan virke som om «Slowgirl» både har innslag
som er viktige for Brit Elisabeth Haagensli, og innslag som er mer tilfeldig valgt.
Seg selv
Sketsjmaterialet
er showets svakeste ledd. Haagensli gir inntrykk av å ville hedre en
revytradisjon også hun har tatt del i. Men der ligger en grense mellom å hylle
tradisjoner og å framstå som utdatert, og virkemidlene som brukes i flere av
sketsjene kan bli i overkant brautende, i alle fall for undertegnede. Jeg
finner at Brit Elisabeth Haagensli kommuniserer best når hun framstår som Brit Elisabeth
Haagensli. Når hun peprer sitt publikum med mer eller mindre treffende
onelinere. Når hun roer ned tempoet med små og store betraktninger fra liv og
hverdag, av og på scenen. Når hun, sammen med sin musiker Terje Norum, mimrer i
tekst eller toner. I alt dette framstår hun som et varmt, troverdig og sympatisk
«seg selv». «Slowgirl» ville blitt mindre variert, men trolig også sterkere og
mer oppriktig, om Haagensli og hennes regissør Peter Brandt hadde rendyrket
dette.
Premiere var på Tjøme Hotell Havna, Tjøme, 05.07.2013.
No comments:
Post a Comment