Wednesday, July 17, 2013

Mai 2013: Signalerkommentar, Den spontane scenen



At tilskueren ikke aner hva som vil skje en kveld i teatret er én ting. At skuespilleren ikke gjør det kan være direkte festlig.

Den spontane scenen

SIGNALER: Impro, heter det, i den engelskspråklige del av verden også improv. Begge deler er forkortelser for improvisert teater.

SJANGEREN har vært et kultfenomen i årevis, også i Norge. Særlig er undersjangeren teatersport - impro i konkurranse - populær, med egne lag og konkurranser i flere av landets byer. Friteatergrupper som Teater Liksom og Isenkramteatret har lenge brukt improvisasjon som produksjonsmetode og fortellerteknikk, og ikke bare i komedie. Men etter at Det Andre Teatret åpnet i Oslo høsten 2011 og ga miljøet sin egen scene har langt flere i publikum fått øyne og ører opp for fenomenet. Interessen har steget jevnt. Ofte er forestillinger utsolgt.

PÅ SITT BESTE er teaterimprovisasjon et oppkomme av fantasifullhet, kreativitet i fri flyt. På sitt verste er det full forvirring, retningsløst og amatørmessig. Ikke sjelden veksles det mellom begge deler i løpet av en og samme forestilling. Denne uforutsigbarheten er en sentral del av sjarmen. En billett til en improforestilling er som et lodd i lotteriet. Man vinner ikke hver gang, men det finnes mange premier.

EN VISS UNDERHOLDNINGSVERDI har det jo også når alt går på tverke: Mer eller mindre subtile signaler som ikke oppfattes av den skuespiller de er ment for, men i stedet av tilskuerne. Plutselige brudd i fortellerflyten. Eller imaginær scenografi som den som har skiftet i kulissene ikke vet om. Slikt gir et befriende lite selvhøytidelig preg og skaper ufarliggjørende utdritingshumor. Samtidig er det tilsvarende imponerende, det som klaffer, ferdigheter og reaksjonshastighet.

I IMPRO HAR IKKE skuespillerne noe å gjemme seg bak. Som jazzmusikere må de sette sammen riff og rytmer fra det repertoar de bærer i seg: Uttrykksmåter, tekster, dramaturgier, tematikker, gester, replikker. Ofte går det over i melodrama med høy klisjétetthet. Men det gjør også sjangeren til en metasjanger, full av henvisninger til annet teater, tv, film, musikk eller samfunn. Den som liker å leke «tar du referansen?» liker nok også impro.

KANSKJE er det derfor impro stadig vinner ny popularitet i nye studentkull. Publikum på Det Andre Teatret er i alle fall ofte yngre enn det man ser på standupklubber og i andre teatre, og kunstnerisk leder Nils Petter Mørland tenker på det som en mulig inngangsport til annet teater. Det kan ikke bare skyldes popcornmaskinen.

Kommentaren sto på trykk i Dagbladets Signaler-spalte 01.05.2013.

No comments:

Post a Comment