«Georgs magiske medisin». Riksteatret, Haugesund Teater og
Sogn og Fjordane Teater. Av: Roald Dahl, dramatisert av Morten Joachim og med
musikk av Gunnar Eiriksson og Espen Mauno. Med: Espen Mauno, Ulla Marie Broch,
Ellen Andreassen, Kristian Winther, musiker Tore Thorvaldsen Sandbakken i
veksling med Anders Bratlie. Regi: Morten Joachim.
KOMMENTAR: Georgs musikalske medisin.
TERNING: FEM
Tar barnas parti mot voksen idioti.
TEATER: Georg (Espen Mauno) er kanskje rampete. Men bestemor
(Ulla Marie Broch) er slem. Det finnes neppe noen forfatter som har lært så
mange barn om forskjellen mellom de to ordene som Roald Dahl har, og det slik
at en ikke bare forstår den, men føler den. Hans slemminger er hensynsløst
slemme, og de fortjener den straffen de får. På akkurat dette punktet er bøkene
hans formellitteratur: Person X, som egentlig skal ta vare på person Y, vil
ikke person Y vel. Person Y må rydde opp. Underveis trengs mot, oppfinnsomhet
og rampestreker. Og rampestrekene, det vet vi, er der ingenting formelfast ved.
De går viltre og varierte veier.
Slik Georg ser det
I «Georgs magiske medisin» er det, selvfølgelig, Georg som
rydder gjennom rampestreker. Han bytter ut bestemors medisin med et brygg han
har laget selv. Det har virkninger han ikke kunne ha sett for seg. Slik Morten
Joachim og hans teaterlag forteller historien, er Georg en temmelig grei gutt,
som heller vil prøve å gjøre både bestemor, mamma (Ellen Andreassen) og pappa
(Kristian Winther) fornøyde enn å gjøre opprør. Men det er ikke så greit å være
grei når en voksen er slem og de to andre voksne er for travelt opptatt, og for
grådige, til å følge med på hvordan barnet har det. Publikum, derimot, får se
og høre akkurat hvordan Georg opplever livet sitt. Store deler av historien
fortelles gjennom musikk. Når Mauno og kollegene synger og spiller, er det
Georgs ståsted det synges fra, selv når resten også synger og spiller med.
Sangtekstene er skrevet av Gunnar Eiriksson, musikken av samme mann og av
Mauno. Tonene er rocka, lekne og livlige, mens tekstene er nære og direkte. I
dem tar Georg styring.
Folk og dyr
Ulla Marie Broch spiller bestemor herlig heslig og herlig
nifs, med en passe uforutsigbar blanding av gammel-dame-langsomhet og mer
spretne sprell. Stemmen hennes er gjort særlig skummel. Espen Mauno klarer å
være guttaktig myk og samtidig akkurat passe hengslete i sine bevegelser. Hans
Georg har et uttrykksfullt ansikt og en uttrykksfull kropp, og tilskuerne kan
forstå akkurat hva Georg tenker akkurat når han tenker det. I løpet av
forestillingen blir tilskuerne også kjent med noen av dyrene som bor på
bondegården til Georg og familien. Gjermund Andresen har lagd eventyrlig
parodiske dyrekostymer. Bondegårdshuset har noen magiske hemmeligheter, det
også, med rotete rom som brett-ut-paneler i veggene. Hvordan det ser ut
utenfra, vises i et oversiktsbilde som lar den forstørrede utgaven av bestemor
bli kjempesvær.
Det hele går fort unna. Selv med tjue minutters pause tar forestillingen
bare halvannen time, og kanskje hadde det vært vel så bra om pausen var kuttet
og fortellingen gitt i ett.
Premieren var på Riksteatret 4. oktober 2018.
No comments:
Post a Comment