«Fyrsten - Machiavelli-variasjoner». Nationaltheatret. Av: Tore
Vagn Lid etter Niccolò Machiavelli, musikk av Tore Vagn Lid og Tomas Nilsson. Med:
Anders Mordal, Hanne Skille Reitan, Ingjerd Egeberg, Tomas Nilsson og Marita
Kjetland Rabben. Regi: Tore Vagn Lid.
KOMMENTAR: Filosofifragmenter som refleksjonsopplevelse.
TERNING: FEM
Å dyrke makt
Tore Vagn Lid har skapt et veksthus for maktstrategisk tanke.
TEATER: Malersalen er omgjort til drivhus. Det er en metafor
med flere betydninger. Drivhuset er et rom i skjermet isolasjon, et sted for
beskyttelse og omsorg for skjøre vekster, men det er også en forpost og et
utviklingslaboratorium for slikt som skal vinne styrke til å møte elementene. Det
er dessuten en forbindelse til Machiavelli, som var svært opptatt av plantestell.
Dueslag
Publikum sitter i tribuner på tre sider av spilleflaten. I
hjørnene står musikkinstrumenter, plantestativer og et mindre drivhus (i
størrelse som dem privatpersoner kan ha i hagene sine). I sentrum, to badekar, og
i ett av dem står et minidrivhus som også er akvarium, formet som Nationaltheatret.
Langs den fjerde veggen står en flate som brukes til projeksjoner, et lesebord
med forstørrelsesapparat og prosjektor. Ikke at dette på noen måte er
fjerdeveggsteater i begrepets vanlige betydning. «Fyrsten» er snarere et
opplevelseskonsept for formidling av ideer, der aktørene beveger seg mellom
oppgavene forteller-formidler, vertskap, gartnere og dueslageiere.
Dette spesifikke drivhuset er nemlig også et dueslag.
Aktørene mottar en brevdue med Machiavellis italienske «Fyrsten»-tekst, og de sender
egne brevduer med Machiavelli-sitater til norske politikere. De forsøker ikke å
koble ordene opp mot definerte saker eller situasjoner, det er generelle
betraktninger om maktstrategier det er snakk om. Svarene fra politikerne, når
de mot slutten kommer, blir noe av et antiklimaks.
Å dyrke og undersøke
Machiavellis maktfilosofiske skrift er grunnlaget for
«Fyrsten - Machiavelli-variasjonene», men prosjektet stiller seg, som tittelen
antyder, nokså fritt til materialet, med en blanding av sitater fra, parafraser
over og betraktninger om verket, koblet med praktisk hagestell og dueslagsdrift
der ledelsesideene ligger som en slags forhåndsvarslet undertekst, samt prosjekterte
gjengivelser fra prøveprosessen og en imøtekommende vertskapsrolle overfor
publikum, også disse, med forbindelser til grunnteksten. Prosjektet er rikt på
momenter som hver for seg hadde fortjent dypere analyse enn denne anmeldelsen
har rom for.
Tempoet er rolig. Det tar tid å dyrke fram planter, å dyrke fram
teater og å dyrke fram makt. Musikalsk forsterkes Italia-referansene, samt
militærmotiver. Sitatene som gjengis fra «Fyrsten» - muntlig og projisert
skriftlig - består av avsnitt, korte nok til at tilskueren blir i stand til å
forholde seg til dem som enkeltideer, pedagogisk utporsjonert slik at en rekker
å tenke igjennom dem, kanskje også ta stilling til dem. Språklig er
utgangspunktet Jon Bingens norskoversettelse, med tilleggsforståelse fra
Friedrich von Oppeln-Bronikowskis tyske, oppdatert og gitt modernisert flyt,
med noen nyanseendringer (som når «vennskap» blir til «kjærlighet»), av Lid.
Et praktisk tips: Ved start er temperaturen i rommet høy.
Utover i forløpet kjøles lokalet ned. Å kle seg i flere lag kan være lurt.
Premieren var på Nationaltheatret 28. april 2017.
No comments:
Post a Comment