«Indianeren». Rogaland Teater. Av: Tore Renberg. Med: Kjærsti Odden Skjeldal, Marko Kanic, Espen Hana,
Mareike Wang, Gretelill Tangen og barneskuespillere. Regi: Tore Renberg.
KOMMENTAR: En kjærlighetsfylt fortelling om aksept.
TERNING: FIRE
Med nyanser i det enkle
Mye fint, mye følsomt, med fortsatt rom for forbedring.
TEATER: For ni år siden ble Daniel født. I hagen ved
familiens villa forberedes selskap. Daniels mamma (Skjeldal), Daniels pappa
(Kanic), Daniels onkel (Hana) og onkels nye kjæreste (Wang) skal samles. Den
uunnværlige husholdersken (Tangen) er naturligvis også med. Men under overflaten
ligger en stor tragedie skjult.
Enkelt og tungt
Uten å røpe for mye av det som er ment som en overraskelse,
kan en si at «Indianeren» har lånt en av to hovedlinjer fra «Next to Normal»,
den Pulitzer-belønnede musikalen som var en stor suksess for Det Norske Teatret
i 2010. Den andre hovedlinjen handler om hvem som best støtter hvem. Den som
viser seg å forstå mest av flest, og som også er den som kommer nærmest å gi den
trøst som bringer familien videre, er Johs (Espen Hana), Daniels utviklingshemmede
onkel. Han, som med egne ord har «begrensede evner», og er «såpass enkel»,
bærer i seg en aksept for de andres særheter som gir «Indianeren» dens fineste
og mest følsomme scener. Rollen, som i begynnelsen kan virke som den er ment å
være lettvint komisk, nyanseres fort og godt. Roses bør også Kjærsti Odden
Skjeldal. På grunn av en sykemelding gikk hun inn i rollen som Daniels mor med
bare halvannen ukes prøvetid. Det er ikke merkbart. Hun spiller med presis
balanse mellom det skjøre og det insisterende.
Pluss og minus
Der er flere emosjonelt sterke, virkningsfulle scener i
«Indianeren», men oppsetningen har rom for forbedring. Første akt er en noe
uttværet innledning, i overkant praktisk orientert mot alt som skal gjøres før
et hageselskap. Det reelle dramaet starter først noen få minutter før pause. Etter
pause går forestillingen over i en annen intensitet. Mye som ville blitt
forstått også usagt uttales og forklares, men Renberg lar likevel de ulike
personlighetene få tale for seg, i langt større grad enn han gjorde i sin
kombinerte dramatiker- og regissørdebut for to år siden, «Femti flotte år med
Frode Kommedal».
Avslutningen kunne med fordel vært redigert ned. Der er to
mulige sluttpunkter i «Indianeren», og Renberg har inkludert begge, med direkte
fortsettelse fra det som kunne vært en slutt, til det som her blir det.
Premieren var på Rogaland Teater 10. mai 2017. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 12. mai.
Premieren var på Rogaland Teater 10. mai 2017. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 12. mai.
No comments:
Post a Comment