«Vinduer». Veronica Salinas og Beaivváš Sámi Nasunálateáhter
i samarbeid med Hålogaland Teater, på Det Norske Teatret. Av: Veronica Salinas.
Med: Sarakka Gaup, Amalie Eggen, Felipe Orellana, Mariama Slåttøy, Beatur, Taro
Vestøl Cooper. Regi: Jon Tombre.
KOMMENTAR: Poesi, humor, filosofi og provokasjon.
TERNING: SEKS
Passasje til perspektiver
«Vinduer» gir åpninger til en rikt sammensatt indre og ytre
verden.
TEATER: Den som hører ordet «vinduer» tenker kanskje på lys.
Eller på luft. Eller på det glass som lukker luft ute. Kanskje på åpninger, passasjer,
innganger og utganger, forbindelsene mellom ute og inne. Kanskje på å se og å
bli sett, på innsyn og utsyn, på å være innestengt, skjermet, men samtidig
utstilt, synliggjort, plassert i en ramme.
Alle
disse assosiasjonene er naturlige i scenekunstkollasjen «Vinduer». At
vinduet er både en åpning og et stengsel er en grunnforutsetning.
Muntlig poesi
Veronica Salinas' korte, poetiske tekster setter stilbevisst
og språksikkert sammen ulike former for muntlighet. Hun forener innflytelser
fra slampoesi og rap, barnerim og visesang, nettoppdateringer og
spontanblogging, i en kreativt utforskende språkføring som eksperimenterer med dialektord,
slang, joik, metafor og vulgærprovokasjon. Noen av ordsammensetningene lyder
som de kan ha begynt som misforståelser eller forvirring om faste uttrykk, men
underveis blitt elegant forvandlet til egne vrier på det kjente (som «miste
fjes»). Denne språklige lekenheten gir friskhet til et innhold som med en
mindre kompetent eller mindre tekstformers ord kunne blitt klisjéfylt.
Resultatet fremstår som relevant, tankevekkende og humoristisk. Med korte (og ikke
forstyrrende) unntak på samisk og engelsk, er norsk språket som brukes i
forestillingen.
På ulike måter handler alle tekstdelene om å finne sitt
perspektiv blant et mangfold av mulige perspektiver.
Luft og kontrast
I iscenesettelsen er ordene gitt den luft og den plass de trenger
og fortjener. Jon Tombre bygger rom med ordene, ved ordene og rundt ordene. Det
fysiske scenespråket er romlig bevisst og konsist koreografert. Bevegelsene er
ofte stiliserte, like poetiske som i tekst, og andre ganger satt i lattervekkende
kontrast til ordene. Rommene som skapes er rom det er godt å være i, og den
romlige bevisstheten er viktig også i Even Børsums scenografi. Innledningsvis kan
den nok virke endimensjonal, i det at den består av en enkelt vindusvegg,
stående i et (nokså diskret) kar for vann og gjørme. Etter hvert blir den brukt
som vegg i et stadig voksende hus av menneskeskapte rom. Kanskje bør vi
sammenligne det med et veksthus, et drivhus der lydene, kroppene og bevegelsene
utgjør de øvrige tre veggene, og der opplevelser, ord, emosjoner og tanke
dyrkes og kultiveres. Vindusveggen er en romdeler, men den er også, fordi den
er gjennomsiktig og har åpninger uten glass, som skuespillerne kan bevege seg
gjennom, et forbindelsespunkt og en passasjekanal. Lysbruken (design: Paulucci Araujo Bakke) dirigerer blikk og bygger rom i
rommet. Gjørme og maling forandrer den gjennomskinnelige flaten.
Musikken blir motstemme og samtalepartner,
stemningsforsterker og -utvider.
Som skuespillere og som musikere fremfører aktørene ord- og bevegelsesmaterialet med
nyansert presisjon.
Premieren var på Det Norske Teatret 15. juni 2017.
Premieren var på Det Norske Teatret 15. juni 2017.
No comments:
Post a Comment