«Solveigs 2. sang». Teater Innlandet i samarbeid med NRK
Radioteatret, på Oslo Nye Centralteatret. Av: M H Hallum. Med: Charlotte
Frogner, Eli Anne Linnestad, Dennis Storhøi, Gisken Armand, Kjersti Fjeldstad, Espen
Beranek Holm og Janne Heltberg i opptak, Anne Grinden, Nora Theodora Grinden og
Darryl Walters i film og foto. Regi: Mathias Calmeyer.
KOMMENTAR: Slik Solveig ser det, i lyd og bilder.
TERNING: FEM
Et annet kjønn, en annen historie
Bipersonen er blitt hovedperson, og sangen synges fra et
annet ståsted.
TEATER: Hvordan ser Solveig dramaet om Solveig og Peer Gynt?
Malmfrid Hovsveen Hallum har sett for seg en moderne kvinne i et moderne
samfunn, der Peer - om Peer i det hele tatt finnes - er en biperson, og der Solveig
selv tar Solveigs valg. (Det gjør hun for øvrig også hos Ibsen, men det er en annen
historie.) Hallums Solveig har 2017-kvinnens rettigheter, men som sin formor
fra 150 år tidligere, blir hun i hjembygda mens mulighetene går henne forbi.
Faktiske og metaforiske bilder
«Å se for seg» er i det hele tatt et godt begrep å bruke for
den som skal beskrive «Solveigs 2. sang». I NRK Radioteatret sendes den som tradisjonelt
radioteater, og lytteren skaper sine egne bilder. På Centralteatret, og på
turné i Innlandet-fylkene, avspilles radioteateropptaket i samspill med bilder
som allerede er skapt. Publikum hører skuespillernes stemmer, men uten
skuespillere i rommet. Regissør Mathias Calmeyer og scenograf-fotograf Kristin
Bengtson har satt sammen radioopptaket med fotografier, film og lyseffekter til
en kunstopplevelse som befinner seg et sted mellom rominstallasjon, teater og
litteratur. Vi kan kalle det «multimedialt radioteater». Formen er både konsentrasjonskrevende
og dvelende. Teaterteksten er rik på bilder, men de bilder den skaper, stemmer
ikke overens med de bilder øyet blir vist. Med det avsløres Solveig - lydens,
bildets, eller begge delers - som minst like mye av en løgner som Peer er.
Stemmene vi hører tilhører kjente skuespillere, godt matchet
og med tradisjonelt tydelig Radioteatret-diksjon og poengtering. Eli Anne
Linnestad og Charlotte Frogner gir stemmer til henholdsvis den eldre og den
unge Solveig, og lykkes i å lyde som samme menneske i ulike faser av livet.
Bildene viser personer bare et fåtall tilskuere vil kjenne fra før; Anne
Grinden og Nora Theodora Grinden (tante og niese) opptrer som den eldre og
yngre, med fysiske likheter som gir troverdig før-og-nå-virkning. Også mannen i
fotografiene - Darryl Walters - er uten kjent-ansikt-bagasje, mens stemmen
tilhører Dennis Storhøi - en erfaren Peer. Blant birollene er Kjersti Fjeldstad
som en fantasiversjon av Liv Ullmann og Espen Beranek Holm som en
fantasiversjon av Alex Rosén. Solveig begrenser seg med andre ord ikke til
fantasier om Peer.
Fantasiliv
M H Hallum har stokket om på Ibsens fortellerrekkefølge, og
begynner sin «Solveigs 2. sang» (teatrene skriver det slik, de bruker ikke
«andre») omtrent der Ibsen slutter sin fortelling om Peer. Objektet er subjekt.
Hun ser tilbake til opplevelser hun har hatt - eller har innbilt seg. For
Hallums Solveig, som for Ibsens Peer, er grensene mellom fantasi og virkelighet
uklare. Hun er en av prestasjonssamfunnets akterutseilte, et menneske som
sliter med selvfølelsen og med å sette grenser for seg selv og andre, en som
ikke helt klarer å ta valg eller ta konsekvensene av de valg hun har tatt, og
som vekselvis tiltrekkes og frastøtes av en mann (eventuelt alternativt menn,
eller kanskje bare en innbilt mann) som hun ikke har godt av å være sammen med.
Hun er selvdestruktiv, muligens ruser hun seg, og trolig tilhører hun NAV-statistikken
for «psykiske helseproblemer».
Ibsen-sitatene er sjelden ordrette, og når de er det, er de
gjengitt i korthet. Samtidig har svært mange av Hallum-replikkene paralleller
hos Ibsen. Kjennere kan more seg med referanselek og å matche Hallum-ord og
Ibsen-formulering, som når «aske, skodde, støv for vinden» er blitt til «og
vinden strør aske skodde støv utover havet». Referansene tilhører ikke bare
«Peer Gynt». Her er også allusjoner til «Brand», som i «Men det verste tapet er
ikke det reelle», og til «Terje Vigen», og skal tro om ikke variasjonene over «hjertet
er lammet» er en hentydning til en annen selvopptatt dikter, en som fortsatt er
forfatter i 2017.
Den som ikke bryr seg om tekstmøter av denne typen, vil
uansett kunne ha utbytte av historien i seg selv. «Solveigs 2. sang» er en saga
om tapte muligheter, om valg som ikke kan velges om, og om fantasiliv som foretrekkes
fremfor levd liv. Hvis dette minner deg om et visst Ibsen-drama, har du tatt
poenget.
Premieren var på Oslo Nye Teater 16. juni 2017. Radioteatret sendte lydversjonen av forestillingen samme helg.
Premieren var på Oslo Nye Teater 16. juni 2017. Radioteatret sendte lydversjonen av forestillingen samme helg.
No comments:
Post a Comment