«Som dere vil». Nationaltheatret. Av: William Shakespeare,
oversatt av Øyvind Berg, musikk av Bertine Zetlitz. Med: Kjersti Tveterås, Mariann Hole, Jonas Strand
Gravli, Mads Ousdal, Finn Schau, Øystein Røger, Fridtjov Såheim, Erland Bakker,
Mattis Herman Nyquist, Hermann Sabado, Per Christian Ellefsen, Sigmund Sæverud,
Olav Waastad, Ågot Sendstad, Nils Golberg Mulvik, Selome Emnetu, Øystein
Martinsen og Bertine Zetlitz. Regi: Sigrid Strøm Reibo.
KOMMENTAR: Uforkledd publikumsfrieri.
TERNING: FEM.
Alt en vil og enda villere
Utprøvingens kunst er utvidelseskunst i Nationaltheatrets
«Som dere vil».
TEATER: Verden er en scene, og Rosalind (Kjersti Tveterås) vet
meget vel at kjærligheten kan være kun et spill. Flyktig, ubestandig, påtatt.
Når Orlando (spilt av Jonas Strand Gravli premierekvelden, han alternerer med
Herbert Nordrum) erklærer sin forelskelse, setter hun ham på prøve. Forkledd
som (den nokså ubehøvlede) unggutten Ganymedes vil hun forsikre seg om at det
vil vare. Rosalind har mistet trygghet før. Hun og kusinen Celia (Mariann Hole,
som alternerer med Stine Mari Fyrileiv) har flyktet ut i Ardenskogen etter at
Rosalind, som hennes far (Finn Schau) før henne, ble forvist av hertug
Frederick (Fridtjov Såheim).
Typehumor
Dette får være hendelsesreferat nok, skjønt mangt og mye mer
skjer, i Shakespeares identitets-kjønnsforvirring-og-kjærlighets-komedie. Både
fra Shakespeares hånd og i Reibo-regi er «Som dere vil» et overdådig
publikumsfrieri med et vell av vrier og vendinger. Persongalleriet er stort og
kan bli uoversiktlig, men Reibo har gikk hver av skikkelsene så klare
individuelle særpreg at det ikke er en risiko denne gang. Typekomikken er
betydelig, samspillet presist turnert.
Kjersti Tveterås' Ganymedes er en humørfylt parodi på guttaktig
bravur, og Gravlis mangfoldige reaksjoner er treffsikkert timet. Festlige
taktskifter gis gjennom Mads Ousdals selvhøytidelige melankoliker Jacques, Olav
Waastads valpaktig kjærlighetssyke Silvius og Øystein Røgers hasjharmoniske
Amiens. At det finnes andre måter å tilnærme seg kjærligheten enn den Rosalind
velger, gjøres tydelig gjennom bråforelskede Celia og Oliver (Mattis Herman
Nyquist).
Omskiftelig
Øyvind Bergs gjendiktning er ny, muntlig flytende og med
veloverveide nyanser. Sigrid Strøm Reibo og hennes dramaturg Njål Helge Mjøs
har lagt inn noen ekstra krumspring i den, med økt komisk effekt. Også
musikalsk er universet utvidet, med nye, spesialskrevne sanger av Bertine
Zetlitz, som sammen med de Shakespeare-forkledde musikerne Andreas Bratlie og
Jonas Lie Theis, også opptrer live. Zetlitz, i stadig nye antrekk og med stadig
nye parykker, har rollen som ekteskapsguden Hymen, og hennes ytre
omskiftelighet hinter både om forelskelsens omskiftelighet og om kjærlighetens
mange former. «Som dere vil» feirer i det hele tatt omskifteligheten,
menneskets sammensatte sider og utprøvingskunsten.
I Shakespeares hus er der mange rom. I Katrin Nottrodts
boks-scenografi har hoffet det samme. Det er formet som en forundringspakke av
ti bokser der innholdet avdekkes i tur og orden. Samtidig er hver boks trang,
som handlingsrommet ved hoffet. Ardenskogen er åpen, fri og fleksibel, med
vegetasjonen samlet i en kube der hver kan være (stort sett) alene med sin
elskede.
Premieren var på Nationaltheatret 5. april 2017.
No comments:
Post a Comment