«Sju dagar i august». Det Norske Teatret. Av: Brit Bildøen.
Med: Nina Woxholtt, Geir Kvarme, Ellen Birgitte Winther, Øyvin Berven. Regi:
Morten Borgersen.
KOMMENTAR: Passer bedre som bok.
TERNING: TRE
Høyttenkende selvforklaringer
Overføringen fra bok til scene gagner ikke «Sju dagar i
august».
TEATER: Marie var Sofies datter. Marie ble skutt og døde på
Utøya. I «Sju dagar i august» har åtte år gått. For Sofie og Otto, Sofies
ektemann og Maries stefar, har livet gått videre, og det har ikke gått videre.
Blekner
Dette er utgangspunktet for Brit Bildøens roman «Sju dagar i
august», og dette er utgangspunktet for teaterforestillingen med samme navn,
dramatisert av samme forfatter. Sorgens langtidsvirkninger er et stort, sårt og
unektelig vesentlig tema. I romanform oppfattet undertegnede det som klokt og
innsiktsfullt løst, ikke minst i det at leseren umulig kan si sikkert hvor
sorgen slutter og hvor den generelle misnøyen begynner, hva av Sofies uro som
skyldes savnet, sinnet og skyldfølelsen, og hva som skyldes motvilje mot livet
slik hun lever det, nå.
I teaterform virker behandlingen langt mer hastig og forsert,
og de emosjonelle nyansene blekner. Skuespillerne - frontet av Nina Woxholtt
som Sofie, Geir Kvarme som Otto - arbeider hardt med framstillingen av dype
følelser under anstrengte overflater, men beklageligvis framstår det også som
hardt arbeid, ikke som flytende formidling.
Forklart
De praktiske rammebetingelsene - tidsbegrensningen,
reduksjonen av persongalleriet til fire - utgjør noe av forklaringen på dette,
men ikke hele. Trolig er en hovedårsak grunnlagsmaterialets form. Der boka kan
skildre Ottos og Sofies tanker uten at noen av dem må ytre dem til den andre, blir
ordene uttalt i teaterformatet. Her fortelles og forklares, i forenklet versjon.
Her vises ikke. Dermed blir «Sju dagar i august» til en serie av forkortet velmente,
selvforklarende dialoger, og en serie av forkortet høyttenkende,
selvforklarende monologer. Gjennom lyden av vind og regn, eller klåingen på et håndledd
- et flåttbitt ingen tilskuer ser, blir de litterære virkemidlene avslørt som
nettopp det, litterære virkemidler, symboler. Ekteskapskranglene, med preg av
rutine, blir generelle, og persondynamikken utenfor ekteskapet blir, fordi den
konsentreres rundt færre personer, i korte gjengivelser av det som burde vært
lengre prosesser, noe overlesset.
Premieren var på Det Norske Teatret 6. april 2017.
No comments:
Post a Comment