«1950 - Spionen». Statsteatret i samarbeid med Rogaland
Teater, Oslo Nye Teater og Teatret Vårt, vist på Oslo Nye Trikkestallen. Av:
Yngve Sundvor. Med: Gard B. Eidsvold, Per Kjerstad, Karoline Krüger og Kim
Sørensen. Regi: Yngve Sundvor.
KOMMENTAR: Lett og fornøyelig.
TERNING: FEM
Kvikk komikk
Underholdende overvåkningsfabel fra 1950-tallets Norge.
TEATER: Statsteatrets norgeshistoriske serie har nådd sin
sjuende episode. «1950 - Spionen» handler om overvåkning og om mental
manipulasjon.
Rollegalleriet består av en pianolærerinne (Karoline Krüger),
en støvsugerselger (Per Kjerstad), en lege (Kim Sørensen) og en spion (Gard B.
Eidsvold). Eller, stopp der. Spol lydbåndet tilbake. Sa vi bare en spion? Etter
hvert som handlingen, like deler smart og tøysete, gjør sine omdreininger, skal
det også komme fram hvor omfattende både overvåkningen og den skjulte
manipulasjonen er, og hvor store konsekvenser den får for de enkelte.
Kjapt og lett
Persondynamikk og beskrivende detaljer bærer preg av den
samme kvikke formbevissstheten vi har sett i Statsteatrets seks tidligere
forestillinger, skjønt fortellingen er litt enklere og med litt mindre
overføringsverdi enn de tidligere har hatt. I sceneområdet, i stor grad
mørklagt og med oppmerksomhetsledende sonebelysning, mannskostymer (dress-frakk-hatt-bukseseler-briller)
og en scenografi som trekker tanken til svart-hvittfilmen, utspilles raske
episoder, bundet sammen av forklarende, observerende kommentarer (tenk
Radioteatret møter saklig gjennomgang av mappa di). Lydbåndsovervåkning, med
opptak og avspillinger, er i det hele tatt et gjennomgående virkemiddel,
betydningsfullt i form som det er i innholdsutvikling. Sentralt står også
agentfilm-elementer og aspekter fra Filmavisen, iblandet reklamens
forskjønnende framtidsoptimisme og legevitenskapens overbevisning om egen
fortreffelighet. Troen på friheten står i kontrast mot den skjulte kontrollen.
Stemningsskapende
Overflatens konformitet er slett ikke til hinder for at
enkeltpersoner handler nådeløst ut fra egeninteresse, og drømmen om Amerika er både
forskjønnende fantasi og en årsak til mareritt.
Musikalsk brukes evergreens og easy listening, som «As Time
Goes by», «All I Have to Do is Dream», «Suspicious Minds», sammen med utdrag
fra Bach, Händel, Beethoven, og egenkomponerte stemningsskapere av Karoline
Krüger - sistnevnte er også med på å bidra til koblinger mot det som var Radioteatrets
glanstid. Kombinasjonen av det tilforlatelig uskyldige og det suggererende, lett,
men også inntrengende, er gjennomført ivaretatt, og det har stor komisk
virkning når et tomanns mariachiband bryter inn.
Premieren var på Rogaland Teater 3. april 2017. Anmeldelsen er skrevet ut fra Oslo-premiere 19. april 2017, på Oslo Nye Trikkestallen.
No comments:
Post a Comment