Friday, February 6, 2015

Januar 2015: Konstellasjoner

«Konstellasjoner». Nationaltheatret. Av Nick Payne, oversatt av Ole Johan Skjelbred. Med: Ågot Sendstad og Erland Bakker. Regi: Peer Perez Øian.
Små skisser, store veivalg.

Kvikke brudd


«Konstellasjoner» er en mulighetsmosaikk, med raske vekslinger mellom ulike virkeligheter.

TEATER: Hva styrer et menneskeliv? Valg, naturligvis, men ikke bare valg - omstendigheter vi ikke kan kontrollere legger også føringer for oss. I Nick Paynes «Konstellasjoner» danner både valgene og det ukontrollerbare variabler.
Marianne (Ågot Sendstad) og Roland (Erland Bakker) møtes på en grillfest. Hva som skjer etterpå skildres gjennom en samling alternative scenarier.
Endret, og ikke
Personlighetene er nokså stabile de ulike scenene igjennom. Hun har en bråhet over seg, en småbrysk direkthet. Kanskje signaliserer det et kontrollbehov, kanskje bare at hun er vant til å være alene. Kanskje kan det også tolkes som et varsel om en voksende hjernesvulst. Han er noe mer avventende, kanskje som uttrykk for en usikkerhet, kanskje en forsiktighet, kanskje en fleksibilitet.
Personkjemien mellom dem tegnes noen ganger som sterk, andre ganger som mer distansert. Det varierer hvor mye temperament de viser og hvor trygge Peer Perez Øian lar dem være på hverandre i de ulike situasjonene. Som oppvisning i skuespillerteknikk er «Konstellasjoner» en eksemplifisering av de små nyansers betydning. De samme (eller oftere, nesten de samme) replikkene, ytret på nye måter, i lett forandrede scener, med mer eller mindre nærhet eller avstand, forståelse eller skepsis, lades med en litt annen betydning.
Ofte forsterkes komikken gjennom repetisjonen. Den sosiale keitetheten begge rollefigurene bærer med seg, hver på sin måte, tydeliggjøres gjennom gjentakelsene. Men det kan også være at de samme gjentakelsene gjør det vanskelig - for tilskueren - å ta alvoret alvorlig. De mange skiftene skaper jo også distanse. Brudd blir til intellektuelle øvelser i «hva om». Enkeltscenene fungerer som skisseaktige forslag til hva som kan komme til å skje eller kunne ha kommet til å skje. Med det trenger ingen tilskuer å engasjere seg i årsak eller konsekvens. En ny versjon av virkeligheten vil uansett straks bli lagt fram.
Kollasjform
Ida Ekblads sceniske installasjon er en kunstkollasj i seg selv. De fleste av gjenstandene i den er rent dekorative, uten noen praktisk funksjon. Dette bidrar også til å frigjøre det som skjer fra våre vante oppfatninger om tid og sted, oppfatninger «Konstellasjoner» stiller spørsmål ved. Også Gaute Tønders musikalske kulisser er med på å løsrive handlingene fra hverandre, og fra eventuelle forventninger om ett (og bare ett) her-og-nå.
Marianne er astrofysiker, og hennes teorier om parallelle univers - multiverset - gir et vitenskapelig metanivå til forestillingen. Dét trenger man ikke forstå for å ha utbytte av den. Det er også mulig å se «Konstellasjoner» som et assortert utvalg av alternative framtidsforløp innenfor en og samme virkelighet.
Fortellingen er ikke vanskelig å følge: Nesten hver gang scenariene skifter, går handlingen tilbake til et punkt der vi har vært før.

Premieren var på Nationaltheatret 31. januar 2015.

No comments:

Post a Comment