Friday, February 6, 2015

Januar 2015: Komplottet



«Komplottet». Riksteatret. Av Joe Penhall, oversatt av Teodor Janson. Med: Kåre Conradi, Ulrikke Døvigen og Tov Sletta. Regi: Kim Sørensen.
Karikatur i krigstyper.

Tabloid teater

«Komplottet» snakker i overskrifter, men utfordrer tilskueren til å lese mellom linjene.

TEATER: Liz (Ulrikke Døvigen) og Greg (Tov Sletta) er skandalejournalister av det aller mest sensasjonssultne slaget. Barry (Kåre Conradi) er tv-kjendisen som både lever av og på tross av sin egen berømmelse.
Klikktempo
«Komplottet» er en karikatur, der persontegninger, problemstillinger og replikker er trukket ut i ytterligheter. Dette er både en styrke og en svakhet. Det skaper en avstand som kan undergrave latteren, men som samtidig understreker de prinsipielle sidene.
Ikke alt handler om presseetikk. I en tidsalder der hele verden er en medieplattform og alle i den er posører berøres også mellommenneskelige spørsmål om tillit og ærlighet: Forskjellen på falsk og ekte intimitet. Skillet mellom beregnende og oppriktig selvpresentasjon. Når Penhalls skikkelser snakker følger de kjente mediedramaturgier. De bruker floskler og forenklinger. Men når en former sin egen historie etter faste mønstre, forsvinner nødvendigvis de nyansene som gjør historien til ens egen.
Penhalls form, og hans tempo, illustrerer de problemene rollefigurene har med å forholde seg til seg selv og sin egen oppførsel. I dette ligger også utfordringen for tilskuerne: Når temaene beskrives så overfladisk, og veksler så fort - ser vi da den fremmedgjøringen rollefigurene ikke ser?
Talende kroppsspråk
Teodor Jansons norske oversettelse lyder naturlig og flytende, spisset der den skal være spisset, vag der den skal være vag.
Kim Sørensens regi legger vekt på dynamikken de tre rollefigurene imellom. Kåre Conradis Barry er på alle måter stjernen i showet. Conradi skildrer alkoholikerens nedoverbakke gjennom megetsigende, skarpt observert kroppsspråk og avslørende stemmebruk. Balansen mellom avventende tilbakeholdenhet og aggressiv provokasjon i Ulrikke Døvigen og Tov Slettas spill underbygger Conradis tolkning og gir ham plass til å utfolde seg.
Tuva Hølmebakks scenografi - en penthouse-suite av et hotellrom, med et Bjørvika-panorama i bakgrunnen - kan minne både om et akvarium eller en utstillingsboks, og om en bredskjerm-TV. I dette ligger enda flere påminnelser om det mediesamfunn vi alle lever i.

Premieren fant sted på Riksteatret 21. januar 2015. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i generalprøven.

No comments:

Post a Comment