«Vilde Vite og plastmysteriet». Den Nationale Scene. Av: Roe Lauvås jr
med musikk av Svein Ragnar Myklebust og Britt-Synnøve Johansen. Med:
Stine Robin Berg Hansen, Eirik del Barco Soleglad, Ameli Isungset Agbota,
Tormod Løvold, Gerald Pettersen (filmet) og Harald Dahlstrøm (musiker). Regi: Lisa Kent.
KOMMENTAR: Velment, men tynt.
TERNING: TRE.
Fort glemt påminnelse
Skal teater ha kraft som holdningskampanje, bør det også ha
kraft som teater.
MUSIKAL: Som påminnelse om å sortere søpla kan nok «Vilde
Vite og plastmysteriet» ha sin hensikt. Som teateropplevelse og som
historiefortelling er den temmelig lett forglemmelig.
Halvhjertet
«Vilde Vite og plastmysteriet» er bruksdramatikk med et
åpenbart formål og et åpenbart budskap. Den vil få tilskuerne til å tenke på,
og å snakke om, plastforurensning i verdenshavene, og den vil få oss til å
sortere ut og å resirkulere vårt eget plastavfall.
Samtidig står forestillingen i fare for å ufarliggjøre sin
egen tematikk. Historien får det nemlig til å virke som om problemet er lett å
løse: Med effektiv teknologi og god vilje er det meste gjort. Skolejenta Vilde (Stine
Robin Berg Hansen) trenger bare gjennomleve noen ganske få komplikasjoner
sammen med sin romvesenvenn Eco (Eirik del Barco Soleglad) før de har funnet ut
av alt. Mysteriet - hvor det var blitt av en plastfjernemaskin som Vildes
havforskermamma (Ameli Isungset Agbota) har funnet opp - er oppklart, og mamma
kan komme hjem fra jobb til Vilde og Vildes pappa (Tormod Løvold).
Sluttsangen, som blir framført med invitasjon til
publikumskaraoke, og med forsøk på å rime «sorteres» og «resirkuleres», formaner
oss uansett om at det er viktig å sortere avfallet.
Beskjedent
Linn Therese Michelsen har designet kostymene for «Vilde
Vite og plastmysteriet». I ett av dem, båret av plastmonsteret (Agbota, så
tildekket av alle plastlagene at hun er nær ugjenkjennelig) blir det synlig
hvor grotesk overlesset en plastansamling kan bli. Det teppet av plastsøppel
som i samme scene illustrerer plastøyer i havet (scenografi: Sunniva Bodvin)
blir beskjedent i sammenligning, selv om lysbruken (design: Arne Kambestad)
utvider omfanget. Tanken om at dette kunne vært mer, en bedre utnyttet
mulighet, viltrere, mer leken, mer frastøtende eller mer eventyrlig vekkes her,
slik den også vekkes av mange av de øvrige effektene i forestillingen. Mulighetene
til å gjøre dette mer fengende er bare delvis brukt.
Premieren var på DNS 21. mars 2018.
No comments:
Post a Comment