«Skadeskutt». Teatret Vårt. Av: Øystein Johansen og Kristian Lykkeslet Strømskag i samarbeid med
ensemblet. Med: Lars
Melsæter Rydjord og Hugo Mikal Skår. Regi: Øystein Johansen.
KOMMENTAR: Posttraumatiske puslespillbrikker.
TERNING: FIRE
Splinter fra en krig
I biter og stykker gir «Skadeskutt» innblikk i soldatlivet.
TEATER: I «Skadeskutt» er form og innhold som puslespillbrikker
spredd utover et bord, ennå ikke satt sammen. Eller kanskje helst: Som puslespillbrikker
som en gang hang sammen, men som nå er tatt fra hverandre igjen, eller sprengt
i stykker. Dette puslespillet er tankene, minnene, følelsene og erfaringene til
Ola Soldat (eller Kari, for den del). I alle fall er det mest sannsynlig slik
det er.
Åpent
«Skadeskutt» er en svært åpen scenekunstopplevelse om
soldaterfaringer, der spredningen er stor, men sluttresultatet likevel virker
noe knapt. To unge, fysisk sterke skuespillere gir kropp til soldaten, eller
soldatene, Lars Melsæter Rydjord og Hugo
Mikal Skår. Om de framstiller en eller mange er ikke helt avklart, og
trenger heller ikke være det, men kanskje er de en. Blant puslespillbrikkene de
presenterer for publikum er i alle fall gjentakelser knyttet opp mot en
spesifikk situasjon, sett fra ett jeg. Men dette jeg-et kan også være mange jeg.
Det er snakk om en slagmarksituasjon flere soldater i krig har opplevd. Å møte
blikket til en på den andre siden. Å vite at den andre har det samme oppdraget
som en selv: Drep. Eller bli drept. Vår soldat dreper, og ser sin fiende død.
Resten av puslespillbrikkene viser opplevelser før og
etterpå, og ideer før og etterpå. Ikke bare før og etter øyeblikket, men også
før og etter starten på militærtjenesten, treningen, kameratskapet, utenlandsoppdraget,
hjemkomsten, ettervirkningene. Traumet er ikke nødvendigvis gjort til hovedsak.
Det kan tolkes som det, men også som bare en liten del av det store bildet, eller
som ett mulig scenario blant flere mulige.
Erfaringsbredde
I «Skadeskutt» er noe teoretisk, oppfatninger om hvordan
soldatlivet er eller kan være, noe virker erfart, oppdagelser av opplevelser som
finnes under de distansert byråkratiske eufemismene («eliminere», «fredsbevarende
operasjoner», «utfordringer») eller under tøffing-ordbruken («hasta la vista,
baby», «ham eller meg»). Noe gjengir normer, noe normbrudd, tabu. Noe er
positivt ladet, noe negativt. Noe er idealistisk, kanskje til og med naivt, noe
er kritisk, skeptisk og brutalt, kanskje til og med kynisk. Mye er uttrykt
kroppslig, enten som tydeliggjøring av opplevelsene, eller som metafor for dem
- aggresjon, adrenalin, tempo - en videreføring og en utdypning av ordene. Øystein
Johansen og hans lag har funnet fram til et fartsfylt uttrykk som kan nå både
ungdom og voksne, og for skuespillerne er dette en blåmerke-jobb. Noe har
element av konkurranse mellom kamerater, actionfylt lek, machooppvisning eller treningsprogram.
Noe er mer voldelig. Strukturen veksler mellom lekent og problematiserende, attraktivt
og avskrekkende. «Skadeskutt» generaliserer ikke og konkluderer ikke. I stedet
gir den innblikk i mange mulige tanker og erfaringer, uten å si om det er mest
av det ene eller andre - eller det tjuefemte eller nittisjuende, for den del.
Premieren var på Teatret Vårt i Molde 7. mars 2018.
No comments:
Post a Comment