Thursday, February 4, 2016

Januar 2016: Vår ære/vår makt



«Vår ære/vår makt». Den Nationale Scene. Av: Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid. Med: Katrine Dale, Ane Skumsvoll, Sigmund Njøs Hovind, Pål Rønning, Jonas Nielsen, Bjørn Willberg Andersen, Per Egil Jørgensen, Annabel Balean Guiata, Thomas S. Valeur. Regi: Tore Vagn Lid.
Flerstemt kontekstutvidelse.
TERNING: FEM

Fortettet framkalt

Fortellingen er effektivisert, forståelsene utvidet, i Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids «Vår ære/vår makt».

TEATER: Konteksten er utvidet. Tidsperioden er utvidet. Biografisk informasjon om Nordahl Grieg og Gerd Egede Nissen er lagt inn, det er også annen dokumentarisk info. Sammenhenger som i 1935 var allment kjente blir forklart. Samtidig er fortellingen effektivisert: Originaltekst er redigert, komprimert og gitt ny kronologi. Symboler er skiftet ut.
Den Nationale Scene gjør rett i å kalle «Vår ære/vår makt» en urpremiere. Oppsetningen framstår som langt mer enn en oppdatering av Nordahl Griegs skuespill. «Vår ære og vår makt» ligger naturligvis til grunn, men dette er både en bevissthetsutvidelse og en formutvidelse.
Symbolrikt
Døden er en sorgstemt jazzsang. Avskjeden er en felles selfie. Underbevissthet og bakgrunnsinformasjon holder til i et mørkerom, og psykoanalyse finner sted gjennom framkalling av sort-hvitt-fotografier. Ediths graviditet er blitt til innspilling og visning av vintageporno.
Olav Myrtvedts scenografi omfatter hele rommet. Publikum sitter i tre klassedelte områder, og spillet er spredd over soner foran, bak, mellom og rundt publikum. Blant de ulike stasjonene er det nevnte mørkerommet, en musikksalong, trappeavsatser som blant annet brukes som ubåtkorridorer, og en multi-fleksi-sone som rommer mange tider og mange steder. Tre store, innrammede hvitskjermer henger som billedrammer over hovedsonen, og på dem projiseres tekstutdrag, fotografier, film og kunstverk. Blant tekstutdragene er sceneanvisninger fra Griegs tekst. Stedvis er fiksjonsnavn erstattet av reelle navn på besetningsmedlemmer som omkom. Ekte navn på skip og redere forekommer også i bildevisningene, mens redernavnene som er brukt i spillet er dem Grieg valgte seg.
Klasse
Griegs hovedtema, klasseforskjellene mellom krigsprofitøren og dem som risikerer - og mister - livet, er hovedelementet også nå. Maktstrukturer, beslutningsmekanismer og menneskesyn beskrives i ord og handling. Ofte sammenstilles ulike handlingsplan, noe som gir overblikk og tillater å øke informasjonsmengden. Slik forsterkes originaltekstens preg av brechtiansk lærestykke. Formålet om refleksjon over sammenhenger understrekes.

Premieren var på Den Nationale Scene 29. januar 2016.

No comments:

Post a Comment